Valtion mukaantulo on ollut Tampereen valtuuston edellytys raitiotiehankkeen rakentamiselle. (Havainnekuva: Tampereen kaupunki)

Lahdessa ja Tampereella ollaan ymmärrettävästi tyytyväisiä hallituksen kehysriihen liikennelinjauksiin, jotka mm. toivat rahoituksen Lahden eteläiselle kehätielle ja Tampereen raitiotielle.

Lahden eteläisestä kehätiestä valtio maksaa valtion ja kuntien tekemän rahoitussopimuksen mukaan 198 miljoonaa euroa ja Lahden kaupunki ja Hollolan kunta 77 miljoonaa euroa. Kehätie toteutetaan vuosina 2017–2021.

Kehätien nähdään avaavan väylän kasvulle ja uusille yrityksille, parantavan elinkeinoelämän edellytyksiä luomalla pohjaa teollisuuden kasvukäytävälle sekä turvaavan liikenteen valtakunnallista sujuvuutta.

Samalla kehätiehanke on välttämätön Suomen koko liikennejärjestelmälle, se parantaa olennaisesti teollisuudelle elintärkeitä poikittaisyhteyksiä ja yhteyksiä Pietariin, Lahden kaupungin tiedotteessa todetaan.

– Valtatielinjauksen siirtäminen pois kaupungin keskustasta on ainoa ratkaisu tulevaisuuden maankäyttöön: teollisuus kehätien varteen ja keskusta vapautuu palveluille. Kehätiehankkeen pitkään odotettu toteutus mahdollistaa Lahden kaupungin aivan uudenlaisen kehittämisen, tuhannet uudet asunnot ja työpaikat osana metropolin työmarkkinoita, sanovat Lahden valtuuston puheenjohtaja Mika Kari, sd., kaupunginhallituksen puheenjohtaja Juha Rostedt, kok., sekä kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta.

Tampereen ratikasta puuttuu enää valtuuston päätös

Tampereen raitiotiehankkeelle valtio myönsi 71 miljoonan euron avustuksen. Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 250 miljoonaa euroa. Tampere maksaa lisäksi raitiotiekaluston, jonka kustannusarvio on 83 miljoonaa euroa.

Tampereen pormestarin Anna-Kaisa Ikosen mukaan päätös edistää ratkaisevasti raitiotiehankkeen toteutumista, sillä Tampereen kaupunginvaltuuston yksi ehto hankkeelle on ollut valtion mukaantulo.

Valtuuston on määrä päättää raitiotien rakentamisesta lokakuussa.

– Nyt hankkeen valmistelu voi jatkua täydellä teholla. Tavoitteemme on, että ensi lokakuussa valtuusto voi tehdä päätöksen ratikan rakentamisesta ja rakennustyöt voisivat alkaa ensi keväänä, Ikonen sanoo.

Hän näkee rahoituspäätöksen osoittavan, että valtio tukee suurten kaupunkien kestävää kehitystä.

– Tampereen seutu kasvaa noin 4 000 asukkaalla vuodessa. Maan toisen kasvukeskuksen kehittäminen hyödyttää koko maata. Valtiokin saa sijoituksensa vuosien varrella monin verroin takaisin kasvavina verotuloina, Ikonen sanoo.

Tampereen raitiotie yhdistää Hervannan ja keskussairaalan sekä Lentävänniemen ja Lielahden alueet kaupungin keskustaan. Kahden linjan pituus on yhteensä 23 kilometriä.

Miettinen Ville
Miettinen Ville
ville.miettinen@kuntalehti.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*