Arkistokuva: Lauri Rotko

Mikkeli on keksinyt uuden tavan viestiä kaupunkilaisille. Helmikuun alussa toimintansa aloittivat uudet some-agentit. He ovat kaupungin työntekijöitä, jotka esittelevät työtehtäviään sosiaalisessa mediassa Mikkelin kaupungin Facebook- ja Instagram-tileillä.

Some-agenttien ensisijainen tarkoitus on tehdä kaupunkiorganisaatiossa tehtävää työtä näkyväksi mikkeliläisille, kaupungin viestintäpäällikkö Heidi Hänninen kertoo. Toinen päätavoite on monipuolistaa kaupungin someviestintää.

– Samalla kaupunkilaisille tarjottavat palvelut tulevat heille tutuiksi.

Ensimmäiset kaksi agenttia Kulttuuriagentti ja Agentti Wilma Välkky aloittivat helmikuun alussa. Yhteensä kaupunki etsii 22 some-agenttia kuukauden mittaisille jaksoille. He saavat esiintyä tehtävässä anonyymisti tai omilla nimillään ja kasvoillaan. Halutessaan agentti voi jakaa sosiaaliseen mediaan työtehtävien lisäksi myös vapaa-ajan harrasteita.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Kiinnostuneita on tähän mennessä ollut ainakin seitsemän.

– Erityisen iloinen olen siitä, että agentin työstä kiinnostuneita on ollut jokaiselta kaupungin palvelualueelta, Hänninen sanoo.

https://www.facebook.com/mikkelinkaupunki/photos/a.543198309072237/2918738811518163/?type=3&theater

Kunnat sosiaalisessa mediassa

Mikkelin kaupungin viestintätiimi on pieni yksikkö. Agenttien avulla kaupunki saa someviestintäänsä uusia tulokulmia.

– Sain idean keskustelusta kollegoiden kanssa. Sitä on työstetty Mikkeliin ja mikkeliläisille sopivaksi. Täysin samalaista agentti-ideaa ei tietääkseni ole muualla käytetty, Hänninen toteaa.

Suurin osa kuntalaisista käyttää ainakin joitain sosiaalisen median kanavia. Asukkaita on siis sekä helppoa että halpaa tavoittaa somessa.

Hännisen mukaan Mikkeli on valjastanut kaikki kaupungin some-kanavat kaupungin vuosi sitten hyväksytyn brändin käyttöön. Tämä näkyy sekä kuvamaailmassa että iskulauseissa ja tavoissa kertoa asioista.

Hänninen on myös huomannut, että sosiaalisen median rooli tiedon välittäjänä on tärkeä. Mikkelissä kaupunkilaiset löytävät esimerkiksi kaupungin sivuilla julkaistut uutiset ensisijaisesti kaupungin Facebook-tilin kautta.

–  Jatkossa kaupunki voisi pyrkiä yhä enemmän yksisuuntaisesta tiedon välittämisestä kaksisuuntaiseen kommunikointiin.

Erityisen vaikeasti tavoitettavia ovat nuoret, Hänninen sanoo. Vaikka nuoret viettävät paljon aikaa sosiaalisessa mediassa, heidän käyttämänsä kanavat eroavat suuresti muille ikäryhmille tutusta sosiaalisesta mediasta.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*