Mauri Myllylä, 80, on pitkän linjan pyöräilyvaikuttaja. (Kuva: Jukka Leinonen)

Suomalaisen liikennesuunnittelun edelläpolkija Mauri Myllylä on valittu Vuoden 2015 pyöräilijäksi.

Perusteena valinnalle ovat ainutlaatuinen pyöräilyn hyväksi tehty elämäntyö ja sen oppien jakaminen tuleville sukupolville.

Myllylän suurimpana saavutuksena pidetään yhtenäisen, kattavan ja erittäin toimivan pyörätieverkoston luomista Oulun kaupungin alueelle

Verkosto mahdollistaa polkupyörän käyttämisen kaikkiin arkisiin tarkoituksiin siten, että pyörä on nopein kulkuväline alle viiden kilometrin matkoilla. Niitä on kaupungissa tehtävistä matkoista suurin osa.

Oulussa pyöräilyn kulkutapaosuus onkin 23 prosenttia, kun koko Suomen keskiarvo on vähän yli kahdeksan prosenttia. Maaliskuussa 80-vuotta täyttänyt Myllylä pyöräilee itsekin kotikaupungissaan Oulussa päivittäin.

Oulun kaupungin eläkkeelle oleva kaupungininsinööri on jatkanut toimintaansa pyöräilyn hyväksi aktiivisesti myös virkamiestyöuran jälkeen muun muassa liikenneministeriön ja konsulttiyrityksen palveluksessa. Nykyisten ja tulevien suunnittelijoiden riemuksi ja hyödyksi Myllylä on koonnut kokemuksensa ”Vaikuttaminen kävelyn ja pyöräilyn hyväksi – hiljainen tieto käyttöön” -kirjaan, joka julkaistiin tammikuussa.

Syytettiin ajokortitta ajosta

Myllylän edelläpolkijan reitti ei ole aina ollut helppo. Muutosvastarinta oli ankaraa ja nyt kiiteltyjä Myllylän pyöräliikennesuunnitelmia pidettiin 70-luvulla kerettiläisinä.

Jotain menneiden vuosikymmenten ilmapiiristä kertoo se, että pyöräilyn puolesta toimijaa syytettiin oman virkakunnankin keskuudessa ajokortittomuudesta ja ehdotettiin jopa Myllylän erottamista.

Vastoin luuloja Myllylällä oli ajokortti, mutta silti parkkipaikalla vastaan tuleva kaupunginlakimies saattoi kysyä miten Myllylä voi ajaa ilman ajokorttia. Tahdolla, taidolla ja tarttumalla kaikkiin tilaisuuksiin Myllylä sai kuitenkin suuren osan suunnitelmistaan läpi.

Myllylä itse korostaa nimenomaan kirkasta kokonaiskuvaa ja viihtyisää kaupunkia.

– Pyöräilyn edistäminen on mainio kaupunkisuunnittelun väline ja kaavoittajan pitäisi olla pyöräliikennesuunnittelijan paras kaveri. Kaikkia liikennemuotoja ja liikenneympäristöä on käsiteltävä kokonaisuutena, Myllylä sanoo.

– Pyöräliikenteen ensimmäinen kokonaissuunnitelma Ouluun syntyi 1972 ja on edelleen yksi Suomen parhaista.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä