Selvitys: Toisen raiteen suunnittelu aloitettava Tampereen ja Oulun välille
Kuva: Ville Miettinen
Tuoreen nopeudennostoselvityksen mukaan Tampereen ja Oulun välistä junamatkaa ei voida nopeuttaa tunnilla ilman toista raidetta.
Tampereen ja Oulun välille tarvitaan toinen junarata, todetaan Tampereen, Seinäjoen, Kokkolan, Ylivieskan ja Oulun kaupunkien tilaamassa selvityksessä.
Suomen pääradan nopeuttamista käsittelevä selvitys julkaistiin torstaina 16. toukokuuta.
Selvityksen mukaan kaksoisraiteen suunnittelu ja toteutus Tampereen ja Oulun välisellä osuudella tulee käynnistää mahdollisimman nopeasti.
Nykyisellä kalustolla ja radalla ei kaupunkien välillä voida saavuttaa kolmen tunnin matka-aikaa, selvityksessä todetaan. Tällä hetkellä matka kestää neljä tuntia.
Tampere–Oulu-rataosuus on Suomen vilkkaimmin liikennöity osuus niin tavara- kuin henkilöliikenteenkin osalta. Matkantekoa hidastavat täysi ratakapasiteetti ja radan tilasta johtuvat nopeusrajoitukset.
Toisen raiteen rakentaminen on tehtävä todennäköisesti vaiheittain. Selvityksen mukaan remonttia puoltaa, että toinen raide parantaisi radan palvelutasoa ja täsmällisyyttä merkittävästi. Se helpottaa aikataulujen suunnittelua.
Selvityksen mukaan koko 370 kilometrin mittaisen rataosuuden uudistaminen kestää noin 15–20 vuotta ja maksaa 1,1-2,2 miljardia euroa.
Rahoitukseen voi olla mahdollista saada EU:n tukea, jos EU katsoo Suomen pääradan osaksi unionin ydinverkkokäytäviä. Ydinverkkokäytäviä uudistetaan parhaillaan.
Helsingin Sanomat kertoi torstaina, että seuraava hallitus aikoo käynnistää ainakin kolmen uuden junaradan rakentamisen.
Lehden tietojen mukaan hallitusneuvotteluihin osallistuvat puolueet kannattavat yleissuunnittelun käynnistämistä ratahankkeille Helsingistä Turkuun, Tampereelle ja Itä-Suomeen. Ratatöiden hintalapuksi arvioidaan yhteensä noin 11,4 miljardia euroa.