Rauma päätti hankkiutua pikavauhtia eroon viime vuonna julkaistusta sivustosta ja julkaisee uudet sivut jo joulukuussa.

Laaditaan kokonaisvaltainen konsepti kuntien omistamassa yhtiössä. Tarjotaan kunnille valmiiksi kilpailutettuja verkkosivuratkaisuja.

Kuntien Tieran piti olla ratkaisu siihen, jota kaivattiin kipeästi ja kaivataan yhä: sen piti antaa kunnille puolueetonta apua verkkosivuston hankinnassa. Kuntien omassa osakeyhtiössä ei olisi välistävetäjiä tai taustalla markkinavoimia – ohjaavana voimana olisi kuntien oma intressi.

Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, ja sitä se olikin. Alusta asti vaikeuksissa ollut toiminta päättyy vuoden lopussa, kun Tieran verkkosivupalvelutoiminta ajetaan alas.

Eräs Tieran verkkosivuasiakkaana olleen kaupungin edustaja kuvailee rakennelmaa korttitaloksi joka kaatui – vaikka myynti ja markkinointi toimivat, ja uusia kuntia ja kuntayhtymiä tuli asiakkaiksi.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



– Ongelma oli projektijohtamisessa: Ohjaaminen, johtaminen, etenemisen seuranta ja työkalut puuttuivat, kyseinen henkilö kommentoi.

Samantyyppisiä arvioita tulee useilta haastatelluilta tahoilta, jotka ovat hankkineet verkkosivuratkaisunsa Tieralta. Ei ollut ohjausta, ei ollut luvattuja yhteisiä suunnittelutapaamisia.

Yhden nopeimmista ratkaisuista teki Rauma, jonka Tieran toimittamat sivut avattiin viime vuonna. Ongelmia oli niin paljon, että jo tämän vuoden joulukuussa Rauma aikoo avata uuden, muualta hankitun sivuston.

”Sopimukset on nyt irtisanottu”

Kuntien Tiera Oy:n toimitusjohtajan Jyrki Halttusen mukaan Tiera päätti irtautua verkkosivujen rakentamisesta, koska liiketoiminta ei kannattanut.

Yhtiö tuli markkinoille ratkaisulla, joka oli keskeneräinen. Kysyntää riitti. Tiera sai nopeasti yli 10 asiakasta, joille tuli lopulta keskenään hyvin erilaiset verkkosivutoteutukset.

– Kuntayhteisen kehitystyön kustannustehokkuuden perusta on yhdenmukainen alusta ja samankaltainen toimintamalli, toisin sanoen asiakaskohtaista eroavuutta piti olla lähinnä sisällöissä ja käytössä, ei rakenteessa tai alustassa, Halttunen kertoo.

– Kun projektin yhtenäisen linjan johtaminen epäonnistui alussa, ja asiakkailla oli keskenään erilaiset tahtotilat sivustojen toteutukselle, niiden ylläpito ja asiakaskohtaisesti hyvin erilaisten projektien johtaminen kävivät ajan myötä Tieralle liian kalliiksi.

Tilannetta yritettiin korjata matkan varrella. Siinä ei onnistuttu.

– Sopimukset on nyt irtisanottu. Asiakkaat järjestävät sivustojaan uudella tavalla.

imatra_www
Tieran päätös lopetttaa verkkosivupalvelunsa oli ikävä yllätys Imatralle.

Tieran viime vuodet ovat olleet tuulisia, yt-neuvotteluja on käyty ja väki on vaihtunut.

Osa verkkosivuasiakkaista pitää tätä merkittävänä syynä kasvaneisiin hankaluuksiin verkkosivupalvelun hoitamisessa.

Halttunen kiistää, että yt-asiat ja muu turbulenssi olisi ollut tähän syyllinen.

– Enemmän lakkautuspäätökseen vaikuttivat tekniset haasteet ja talouspuoli.

Halttusen mukaan Tieran toimintaa hankaloitti juuri se, että kuntien tarpeet verkkosivuilla ovat niin erilaiset, muutosten tarve sivuilla on erilainen ja eritahtinen.

– Kunnan verkkosivuihin liittyy niin paljon paikallista räätälöintiä, sellaisten palvelujen tuottajien ja toimittaminen on todella vaikeaa tehdä keskitetysti, Halttunen näkee.

Alussa Tiera kuitenkin uskoi pystyvänsä hoitamaan urakan.

– Se paljastui odotettua isommaksi ja lähti liian teknisesti liikkeelle. Jos jälkeenpäin voi miettiä, niin ei yhden firman kannata yrittää tehdä kaikkien Suomen kuntien verkkosivuja.

Lisää kuntien verkkosivuhankinnoista 15.9. ilmestyvässä Kuntalehdessä 9/2016.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*