VR: Työmatkaliikenteen vähennys johtuu valtion säästöistä
VR muistuttaa, että se ei määrittele tai priorisoi junien ostoliikennettä tilaajan puolesta. (Kuva: Ville Miettinen)
Sekä pääradalla että rantaradalla työmatkaliikennettä palvelevat taajama- ja lähijunat ovat liikenne- ja viestintäministeriön ostamaa liikennettä. VR ei määrittele tai priorisoi ostoliikennettä tilaajan puolesta. Näin vastaa VR liikenneministeri Anne Bernerin, kesk., näkemykseen, että pääradan ruuhka-aikojen junavuorojen vähentäminen johtuisi VR:n priorisoinnista.
Berner sanoi 7.3. norminpurusta järjestetyssä tiedotustilaisuudessa Kuntalehdelle, että junavuorojen vähentäminen johtuu siitä, että kun Helsingin ratapihan ahtauden vuoksi junien määrää pitää rajoittaa, VR vähentää työmatkaliikennettä ja nostaa kaukojunat tärkeämmälle sijalle. Berner sanoi myös, ettei pidä tällaista toimintaa hyvänä.
Pääradan varren kunnat ovat tuohtuneet työmatkaliikenteen junavuorojen supistuksista, jotka vähentävät junavuoroja työmatkaliikenteen ruuhka-aikoina kello 16–18.
Kuntien mukaan työmatkalaisten lisäksi vuorojen vähennys haittaa Helsingin seudun yritystoimintaa.
Kun raha-asiainvaliokunta päätti liikenteen ostoista, se totesi, että ”vuodesta 2016 alkavalla sopimuskaudella junaliikenteen ostoihin käytettävissä oleva määräraha on noin 13,5 miljoonaa euroa pienempi kuin edellisellä sopimuskaudella. Ostoliikennetarjontaa supistetaan uudessa sopimuksessa siten, että tietyiltä yhteysväleiltä tarjonta loppuu kokonaan ja tietyillä yhteysväleillä tarjonta harvenee tai siihen tulee muita muutoksia.”
Valtioneuvoston tiedote, muistio ja ostoliikennesopimus 3.12.2015