Ongelmat tietojärjestelmissä eivät saa estää asiakasta saamasta yhteyttä terveydenhuoltoon. (Kuva: Miska Puumala)

Asiakkaan on saatava yhteys terveydenhuoltoon, vaikka tietojärjestelmissä ongelmia olisikin. Apulaisoikeuskanslerin sijainen perehtyi asiaan, kun kansalainen valitti oikeuskanslerin virastoon ongelmista Helsingin kaupungin hammashuollon ajanvarauksessa.

Kantelija oli alkuvuodesta 2018 asioinut useita kertoja Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon kanssa. Kantelijan mielestä ajanvarauksessa oli ollut ongelmia, eikä vastaanottoaikoja ollut saanut toivotulla tavalla.

Apulaisoikeuskanslerin sijainen saattoi kaupungin tietoon näkemyksensä, että kaupungin on tietojärjestelmiinsä liittyvistä ongelmista huolimatta kyettävä täyttämään lainmukaiset velvoitteensa niin, että palvelujen käyttäjien oikeudet tulevat turvatuiksi.

Kaupungin antaman selvityksen mukaan ongelmat johtuivat potilastietojärjestelmän ajanvarausosiosta, joka ei ollut kyennyt vastaanottamaan normaaleja puhelumääriä. Kiireetöntä hoitoa koskeva ajanvarausjärjestelmä oli ajoittain jouduttu sulkemaan, ja tietojärjestelmäongelmat olivat hidastaneet ajanvarauksen toimintaa huomattavasti.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



 

Ratkaisu kokonaisuudessaan

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*