Tornio houkuttelee rahalla valtiota aloittamaan Haaparannan junaliikenteen

Jos kaikki menee hyvin, junalla voisi päästä Haaparannalle ensi vuoden alusta. Kuva: Ville Miettinen
Tapio Mainio, teksti
Tornio
Tornion kaupunki on lähdössä osittaiseksi maksajaksi Kemin ja Haaparannan välisen junanliikenteen aloittamiseksi. Se uskoo, että rahan tarjoaminen vauhdittaisi Haaparannan junaliikenteen käynnistämistä.
– Tukisummaa käsiteltiin viimeisessä Tornion kaupunginhallituksen kokouksessa, mutta se haluttiin pitää salaisena, kertoo Tornion kaupungin kehitysjohtaja Sampo Kangastalo.
– Valtion tulisi maksaa kustannuksista suurimman osan, mutta Tornion kaupungin lisäksi mukaan pitäisi saada Meri-Lapin kunnat, Kangastalo lisää.
Mallia on haettu tuetusta lentoliikenteestä.
Esimerkiksi Porin kaupunki kilpailutti vasta Traficomin kanssa kaksi edestakaista lentovuoroa kevääseen 2027 saakka Porin ja Helsingin välille. Hankinnan kustannuksista vastaavat Porin kaupunki ja valtio.
Haaparanta-Tornio-Kemi lähijunayhteyden vuotuinen rahoitustarve ostoliikenteelle olisi 1,4 – 2,1 miljoonaa euroa, jos radalla kulkisi 30 henkilöjunaa viikossa. Vähimmäismäärä olisi 15 viikkovuoroa.
Liikenneministeri Lulu Ranne (ps.) näytti Tornio-Haaparanta-radan sähköistysjuhlassa valtion tuelle osittain vihreää valoa pari viikkoa sitten, vakka neuvottelut ovat vielä kesken.
Jos kaikki menee hyvin, junalla voisi päästä Haaparannalle ensi vuoden alusta. VR on valmis aloittamaan liikennöinnin neljän kuukauden kuluttua valtion rahoituspäätöksestä.
– Olemme jättäneet ostoliikenteestä alustavan tarjouksen, kertoo VR:n uudesta liikenteestä vastaava johtaja Juho Hannukainen. Hän osallistui Torniossa uuden radan sähköistämisjuhlaan.
– Paras vaihtoehto on, että Ouluun saapuva Intercity- tai Pendolino-juna jatkaisi Kemin ja Tornion kautta Haaparannalle. Samoin pitäisi aikatauluttaa yhteys Haaparannalta Oulun kautta Helsinkiin, sillä Meri-Lapin lentoyhteydet ovat huonot, Kangastalo sanoo.
VR on jo luonnostellut Hannukaisen mukaan erilaisia aikatauluvaihtoehtoja siten, että Suomen junista olisi jouhea jatkoyhteys Haaparannalta Luulajaan.
– Suomessa ei ole juurikaan mainostettu jatkoyhteyksiä rautateitse muun muassa Ruotsin laskettelukeskuksiin, Kangastalo huomauttaa.
Joka tapauksessa matkustaja vaihtaa Haaparannan asemalla ruotsalaiseen junaan, sillä Suomessa ja Ruotsissa on käytössä eri raideleveys. Suomen leveämpi sähkörata ulottuu nyt Haaparannan asemalle.
Yhdessä VR:n aikatauluonnoksessa Intercity-juna lähtisi Helsingistä kello 13:24 ja olisi Oulussa 19:41. Kemissä juna olisi 21:22 ja Haaparannassa 20:30 Ruotsin aikaa.
Vastaavasti Intercity-juna lähtisi Haaparannan asemalta kello 10:30 Ruotsin aikaa. Se pysähtyisi Tornion asemalla 11:43 Suomen aikaa. Oulussa juna olisi 13:20 ja Helsingissä 19:35.
– Alustavissa luonnoksissa pääosa junavuoroista ajoittuisi viikonloppuun, mutta mielestäni liikenteen tulisi olla päivittäistä, Kangastalo sanoo.
– Tornion asemalla ovat jo uudet laiturit valmiina henkilöliikenteen aloittamiseksi. Viimeksi asemalla oli henkilöliikennettä vuonna 1992, hän kertoo.
Sekä Kemin että Tornion asemarakennukset on ostanut Senaatti-kiinteistöltä torniolainen liikemies Markku Seppälä.
– VR on vuokrannut minulta Kemin aseman aulatilat, jotka ovat avoinna matkustajille. Samanlainen sopimus pitäisi saada solmittua myös Tornion asemalle. Lämpimässä on mukavampi odottaa talvella junaa, Seppälä sanoo.
Lue myös: