Tavoitteena on, että ensimmäiset biokaasubussit liikennöisivät Turussa vuonna 2014. Tarkoituksena on muun muassa vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä.

Asiasta tehdyn selvityksen mukaan Turussa on jo nykyään riittävästi omaa biokaasun tuotantoa, jotta liikennebiokaasun valmistus voidaan käynnistää. Uusiutuvaa biokaasua saadaan kaatopaikkajätteestä ja jätevesilietteestä.

Kaasu on polttoaineeksi kelpaavaa, kunhan se puhdistetaan ja paineistetaan. Kaupungin ympäristötoimenjohtajan Mikko Jokisen mukaan puhdistuslaitos olisi mahdollista rakentaa nykyisen Topinojan kaatopaikan biokaasulaitoksen yhteyteen.

Kaasunpuhdistamo sekä jakeluverkko varajärjestelmineen maksaisivat arviolta viisi miljoonaa euroa. Suunnitelmana on, että toimintaa hoitamaan perustettaisiin erillinen yritys, jossa Turun kaupungin lisäksi voisi olla myös muita osakkaita.

Mallia länsinaapurista

Biokaasulla toimivia busseja on jo käytössä muun muassa Ruotsissa, josta Turkukin on hakenut hankkeelleen mallia.

Turun nykyiseen bussikalustoon biokaasu ei käy polttoaineeksi, joten nyt käytössä olevat noin 175 kaupunkiliikenteen bussia tulisi korvata uusilla. Tämä tapahtuisi vaiheittain noin kymmenen vuoden aikana. 

Suomessa biokaasubusseilla ei vielä liikennöidä missään. Maakaasubusseja on ollut 1990-loppupuolelta lähtien käytössä Helsingin kaupunkiliikenteessä. Helsingin Bussiliikenteen toimitusjohtajan Juha Hakavuoren mukaan käytössä on nyt noin 75 maakaasubussia. Niiden polttoaineena voitaisiin fossiilisen maakaasun sijaan käyttää myös biokaasua, mutta toistaiseksi bussiyhtiö on pitänyt sen hintaa liian korkeana.

Marraskuun alussa sekä Turun joukkoliikenne- että ympäristö- ja kaavoituslautakunta asettuivat puoltamaan biokaasuhankkeen jatkamista. Seuraavaksi asiaa käsittelee kaupunginhallitus. Liikennebiokaasun käytöstä on tarkoitus tehdä jatkoselvitys ensi keväänä.

(KL / STT / Tuomas Tirkkonen)

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä