Vaalikampanjointia ei Suomessa säännellä – ehdokkailta odotetaan hyvää makua ja harkintaa
Vaalikampanja ei saa näkyä eikä kuulua äänestyskoppiin asti. Kuva Ville Miettinen
Ensimmäiset tulevien aluevaaliavaukset ja kampanjointien lähdöt on tehty, ja viikonlopun lehdissä nähtiin myös nopeimpien ehdokkaiden vaalimainoksia.
Pitääkö aluevaaliehdokkaita erityisesti evästää vaalikampanjoinnissa siinä, mikä on sopivaa ja mikä ei?
Neuvotteleva virkamies Heini Huotarinen oikeusministeriöstä kertoo, että vaalimainonta on Suomessa melko asiallista, ammattitaitoista ja aktivoivaa.
– Kun nyt aluevaaleissa jatketaan samaan malliin, niin hyvä on.
Hän huomauttaa, että ehdokkaan kannattaa keskittyä kertomaan kampanjassaan asioista, jotka ovat itselle tärkeitä, keskittyä omien kantojen esiintuomiseen. Muiden ruotimista ei vaalimainoksissa Suomessa juuri näekään.
– Meillä on tosi vähän vaalikampanjoiden sääntelyä. Miten kampanjat tehdään, on lähes pelkästään ehdokkaiden hyvän maun ja harkinnan varassa.
– Huomautuksista mieleeni tulevat lähinnä ainoastaan ELY-keskusten muistutukset vaalimainosten sijainnista. Mainokset eivät saa vaarantaa liikenneturvallisuutta.
Rajankäyntiä sen sijaan on mainonnasta vaalipaikkojen läheisyydessä.
– Välittömässä äänestys- ja ennakkoäänestyspaikkojen läheisyydessä ei saa kampanjoida. Välitöntä läheisyyttä ei kuitenkaan määritellä vaan sitä tarkastellaan tapauskohtaisesti.
Äänestyspaikat, myös ennakkoäänestyksissä, ovat hyvien kulkuyhteyksien päässä, jossa ihmiset yleensäkin liikkuvat paljon. Ne olisivat otollisia paikkoja myös vaalikampanjoinnille.
Huotarinen pohtii, että esimerkiksi isossa kauppakeskuksessa metrimäärä voi olla pienempi kuin vaikkapa pitkien välimatkojen maaseudulla.
– Hyvä nyrkkisääntö on, että mainonta ei saa kuulua eikä näkyä äänestyspaikan sisällä. Lisäksi vaalipaikalle on päästävä kulkeman ilman että mainostajat ovat lähellä.
Vaalikampanjoinnin valvonta kuuluu vaalitoimitsijoille ja vaalipäivänä vaalilautakunnalle.
Vaalibotit Suomessa harvinaisia
Vaalikampanjoinnin odotetaan kiihtyvän sen jälkeen, kun ehdokkaiden numerot selviävät 23.12.2021 eli kuukautta ennen varsinaista aluevaalipäivää.
Odotettavissa on, että mainontaa näkyy paljon sosiaalisen median kanavissa, mutta mikäli koronatilanne pysyy hallinnassa, katukuvaan on tulossa vaalitelttoja kahvituksineen ja kuumine makkaroineen.
Eri puolilla maailmaa vaalivaikuttamisessa on käytetty sosiaalisessa mediassa toimivia automatisoituja bottitilejä.
Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston yhteisessä hankkeessa tutkittiin Twitterissä esiintyvää automatisoitua toimintaa kuntavaalien aikaan touko–kesäkuussa 2021.
Hanke selvitti myös, minkä verran Twitterissä käydyssä poliittisessa keskustelussa oli alustan jäädyttämiä tai poistamia pysäytettyjä tilejä.
Raportin tulosten mukaan botin kaltaisia tilejä oli vähän ja niiden vaikuttavuus jäi pieneksi. Tilanne ei ole juuri muuttunut, sillä myös 2019 eduskuntavaalien aikaan bottien määrä ja vaikuttavuus oli vähäistä.
Pysäytettyjä tilejä oli kuntavaalien aikaan hyvin vähän. Eduskuntavaalien 2019 aikaan pysäytettyjä tilejä oli havaittavissa enemmän.
Lue lisää Aluevaaleissa on tilaa ja tilausta nuorille