Vehmaan kunnanjohtaja kokee joutuneensa maalittamisen kohteeksi. (Kuva: Vehmaan kunta)

Vehmaan kunnanjohtaja Ari Koskinen on viimeistä täyttä kalenterivuotta työelämässä. Kokenut kunta-alan ammattilainen haluaa nostaa keskusteluun asian, jota hieman hyssytellään. Vehmaalla on ainakin parikymmentä vuotta kuntaorganisaatiota työllistänyt tavallista aktiivisempi kuntalainen asiakirjapyynnöillä, oikaisupyynnöillä ja kunnallisvalituksilla.

-Aina joskus tulee oikaisupyyntöjä tai kunnallisvalituksia muiltakin tahoilta, mutta kyllä ne muut ovat laskettavissa yhden käden sormilla. Yksi henkilö meillä pyörittää tätä valitusprosessia, Koskinen toteaa.

Mikään Koskisen ”aikaansaannos” ei valituskierre ole, vaan toiminta on alkanut jo hänen edeltäjiensä aikana ja kestänyt vuosikymmeniä. Antamissaan haastatteluissa valittaja on kertonut toimintansa taustalla olevan halun varmistaa, että Vehmaan asioista päätetään, kuten laki edellyttää. Turun Sanomien viime vuonna ilmestyneen jutun mukaan Turun hallinto-oikeus on antanut yli 50 päätöstä riitapukareiden välisissä kiistoissa.

Tämän jutun kirjoittamisen yhteydessä tarjosimme valittajalle mahdollisuutta kertoa näkemyksensä asiasta, mutta hän ei suostunut puhelimitse asiaa kommentoimaan. Keskustelussa toimittajan kanssa valittaja ei nähnyt toiminnassaan mitään väärää.

Kunnanjohtajan näkemys asiaan on toinen.

-Kyllä tämä on ihan selvää maalittamista. Pieniin yksittäisiin asioihin puututaan hyvin herkästi. Kunnan virkamiesten maalittamista ei ole kukaan koeponnistanut oikeudessa, mutta minusta jonkun pitäisi se tehdä. Pienessä kunnassa nämä asiat personoituvat johtavaan virkamieheen, Koskinen pohtii.

Laajalla skaalalla

Valituksia tehneen kuntalaisen skaala on laaja, kun hän tekee asiakirjapyyntöjä, oikaisuvaatimuksia ja kunnallisvalituksia kunnan päätöksistä. Ari Koskinen kuitenkin kokee, että takana on myös häneen kohdistuva ajojahti, jolla pyritään haittamaan hänen viranhoitoaan.

-Kesällä 2018 minulla meni kuppi täysin nurin. Sairastuin eturauhassyöpään ja jäin kirurgisen toimenpiteen ja hoitojen ajaksi sairauslomalle. Hän lähti valittamaan virkavapaudestani sillä perusteella, että päätös virkavapaudesta tehtiin kunnanhallituksen puheenjohtajan esittelystä. Meidän hallintosäännössä oli, että päätös tulee tehdä hallituksen puheenjohtajan esittelyn pohjalta. Valittajan mielestä asia olisi pitänyt ratkaista puheenjohtajan selostuksen perusteella, tästä valitettiin.

-Minä koin sen täysin henkilökohtaiseksi hyökkäykseksi minua kohtaan. Lähdetään nyt valittamaan vakavan sairauden aiheuttamasta virkavapaasta tuolla perusteella. Valitus kyllä meni nurin hallinto-oikeudessa, Koskinen toteaa.

Vehmaa ajautui kriisikunnaksi vuonna 2019, mutta nyt tilanne on kääntynyt parempaan suuntaan. Positiiviset tilinpäätöksetkin tosin saivat aikaan yhden valituksen.

-Kun teimme kolmannen perättäisen positiivisen tilinpäätöksen, niin kunnanhallitus myönsi minulle reilun sadan euron palkankorotuksen. Siitäkin hän lähti valittamaan, ihmettelee Koskinen.

Mielenkiintoisia sanankäänteitä

Turun hallinto-oikeuden suuntaan lähtee myös kitkeriä terveisiä. Vuonna 2020 antamassaan päätöksessä hallinto-oikeus totesi kunnanjohtajan asenteelliseksi. Kolmea vireillä ollutta kunnallisvalitusta koskeneessa lausunnossa tuotiin esiin kunnan näkemys siitä, ettei valittajalla ole valituksilleen hyväksyttäviä perusteita toiminnalleen, eikä kunnan toiminta ole antanut aihetta jatkuville valituksille. Lausunnossa nostettiin esiin myös kuntaviranomaisiin kohdistuva maalittaminen.

-Minulla on kieltämättä ollut mielenkiintoisia sanankäänteitä, kun olen hänen oikaisuvaatimuksiin ja kunnallisvalituksiin vastannut. Kun vuonna 2019 kyseenalaistimme kunnan asianajajana toimineen Esa Purasen kanssa hallinto-oikeuteen menevässä lausunnossa valittajan tarkoitusperät asiassa, niin lopputulemana oli, että Turun hallinto-oikeus totesi minut asenteelliseksi valittajaa koskevissa asioissa, myöntää Ari Koskinen.

Turun hallinto-oikeuden linjaus on tarkoittanut sitä, että kyseisen hallinto-oikeuden päätöksen jälkeen Koskinen on joutunut jääväämään itsensä asioista, joista valittaja on tehnyt oikaisuvaatimuksen tai lähtenyt edelleen valittamaan hallinto-oikeuteen.

-Turun hallinto-oikeus on pistänyt minut asenteellisuuspannaan. Kun perustuslaissa on virkamiehillekin annettu ilmaisuvapaus, niin miksi tässä tapauksessa se kielletään. Voi olla, että olen ilmaissut mielipiteitä vähän räväkämmin, mutta ei se minusta asenteellista tee.

-Saan toimia esittelijänä pääasiassa, mutta jos hän lähtee valittamaan päätöksestä, niin joudun jääväämään itseni. Pienessä kunnassa se aiheuttaa ongelmia. Onko pienen kunnan johtajat erilaisessa asemassa, onko meidän oikeus ilmaista mielipiteitä rajoitetumpi, Ari Koskinen kysyy.

Pitäisikö valitusoikeutta rajoittaa?

Ari Koskisen ura Vehmaan kunnanjohtajana on viimeisellä kierroksella, mutta aina tulee uusi kunnanjohtaja, joka joutuu vastaavia asioita hoitamaan. Ja Vehmaa ei ole suinkaan ainoa kunta tai kaupunki, jossa runsaiden asiakirjapyyntöjen, oikaisuvaatimusten ja valitusten kanssa painitaan.

-Kuntalaisen valitusoikeus on tärkeä asia, mutta valitusoikeutta tulisi suunnata enemmän asianomaisperusteiseksi, Ari Koskinen esittää.

Ja palataan vielä kesään 2018 ja Ari Koskisen vakavaan sairastumiseen.

-Kuinkahan moni Turun hallinto-oikeuden tuomareista ottaisi tyynesti vastaan sen, että heidän vakavasta sairastumisesta johtuvasta virkavapaudesta lähdettäisiin kantelemaan oikeuskanslerille, mies pohtii.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Onneksi olemme vielä oikeusvaltio, ainakin paperilla, ettei tämä virkamiesten ja valtuutettujen yksinvalta pääse kasvamaan.

    Kittilässäkin alioikeuksia myöten hyväksyttiin lainvastainen menettely, mutta korkein oikeus katsoi, ettei nyt ihan lännen tyylillä asioita hoideta.

    Onneksi perustuslaki ainakin paperilla takaa vielä oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin, vaikka hallinto-oikeudet ja käräjäoikeudet eivät siitä enää välittäkään, varsinkaan kepukunnissa.

  2. Oikaisuvaatimuskirjelmä on mainio keino pakottaa päättävä elin arvioimaan päätöstään uudelleen. Kunnallisvalituksella taasen saadaan ratkaistua erimielisyydet sovellettavasta lainsäädännöstä. Näiden oikaisumenettelyjen pelkkä olemassaolo todennäköisesti pakottaa esittelijät ja päättävät toimielimet hieman huolellisemmiksi. Hallinto-oikeuksien ja Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisut ovat opiksi otettavia. Valitettavasta kaikkia päätöksiä eivät eri oikeusasteet kirjaa nähtäville Finlexiin..

  3. Kaupunginjohtajana toimiessani eräs henkilö teki muutamia valituksia ja kanteluita myös henkilöäni koskien. Kuulin, että hän oli kertonut syyksi, että joutuu se tekemään ainakin työtä kun vastailee niihin. Seuraavaan kyselyyn vastasin hänelle, että pidän häntä julkisena vihamiehenä ja siksi esteellisenä siirrän häntä koskevat asiat apulaiskaupunginjohtajan esiteltäväksi. Sen jälkeen hän oli soittanut apulaisjohtajalle, ettei hän halua olla vihamieheni ja lopetti valitukset.

  4. Tälle Kalle Willmannille toteaisin, että kepukunnissa tahi muissakaan kunnissa ei ole omia hallinto-oikeuksia eikä käräjäoikeuksia, mutta niistä kyllä valitettavasti löytyy asenteellisia ja narsistisia ammattivalittajia.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä