Vanha Porvoo sijaitsee Porvoonjoen äärelle noin 50 kilometrin päässä Helsingistä. Alueen kohokohtia ovat esimerkiksi hienot 1700- ja 1800-luvulta säilyneet rakennukset. Kuva: Pixabay

Matkailun Suomen talouteen luomat rahavirrat lepäävät pitkälti kotimaan matkailijoiden varassa.

Kaupan liiton tiedotteen mukaan ulkomaisten matkailijoiden osuus Suomen koko matkailutulosta on vain 11–12 prosenttia.

Kaupan liiton mielestä kuntien ja eri alojen yritysten yhteistyö on välttämätöntä matkailun pitkäjänteiseksi ja tavoitteelliseksi kehittämiseksi.

Myös kaupunkikeskustojen viihtyisyydellä ja elinvoimaisuudella on merkittävä rooli Suomen houkuttelevuuden lisäämisessä.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



– Viihtyisät ja asukkaita monipuolisesti palvelevat kaupunkikeskustat ovat yleensä viihtyisiä myös matkailijoille, Kaupan liiton toimitusjohtaja Kari Luoto muistuttaa.

Työllisyyden tähden

Kotimaan matkailijat ovat tärkeitä ja jopa olennaisia monen paikkakunnan taloudelle ja työllisyydelle

– Ja varsinkin kaupan yrityksille, tiedotteessa kerrotaan.

Tutkimuslaitos Visitoryn selvityksen mukaan kotimaan matkailijoiden Suomessa matkailuun käyttämästä rahasta lähes 40 prosenttia kohdistuu vähittäiskauppaan.

Osuuteen sisältyy myös polttoaineiden vähittäiskauppa. Samanaikaisesti majoitus- ja ravitsemispalveluihin ohjautuu vajaat 30 prosenttia kotimaan matkailijoiden kulutuksesta.

Vaikka kotimaan matkailu ei olekaan nollasummapeliä yksittäisten paikkakuntien välillä, matkailijan kulutus voi osittain olla pois kotipaikkakunnan tulovirrasta.

Siksi koko Suomen tasolla erityisen kiinnostavaa on tarkastella ulkomaisten matkailijoiden tuomaa tulovirtaa, painottaa Kaupan liitto.

Kasvupotentiaalia

Visitoryn laskelmien mukaan niin kotimaisten kuin ulkomaistenkin matkailijoiden tuoma välitön matkailutulo oli viime vuonna lähes 11,8 miljardia euroa.

Kun erilaiset välilliset ja kerrannaisvaikutukset otetaan huomioon, matkailutulo kokonaisuudessaan oli runsaat 70 prosenttia suurempi, noin 20,2 miljardia euroa.

– Ulkomaisten matkailijoiden kulutus ja heidän luomansa matkailutulo Suomeen on vain 11–12 prosenttia koko matkailutulosta, Kaupan liiton toimitusjohtaja Kari Luoto kommentoi Visitoryn laskelmien tuloksia.

– Suomen matkailuvienti on vielä hyvin pientä.

Vielä on työsarkaa

Hämmästyttävää on Kaupan liiton mukaan, että ulkomaisten matkailijoiden kulutus virkistys-, viihde- ja muihin palveluihin on vain 9 prosenttia kaikkien matkailijoiden näihin palveluihin käyttämästä rahasta.

– Palvelujen kehittämisessä myös ulkomaisia matkailijoita ajatellen on selvästi vielä työsarkaa, sillä matkailuviennissä on kasvun mahdollisuuksia, Luoto toteaa.

Matkailuviennin kasvattaminen edellyttäisi Kaupan liiton mielestä matkailualan kehittämisen tavoitteellista tukemista ja Visit Finlandin määrärahojen nostamista.

Kaupan liitto tiedottaa lopuksi, että pelkästään julkisilla tuilla ei kuitenkaan matkailuvientiä kasvateta.

Lue myös:

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*