Väitöstutkija Elisa Kannasto kannustaa aluevaaleihin ehdolle lähteviä poliitikkoja entistä avoimempaan keskusteluun äänestäjien kanssa myös sosiaalisessa mediassa.

Tuoreen väitöstutkimuksen mukaan suomalaisilla poliitikoilla on paljon parantamisen varaa esimerkiksi Facebookin hyödyntämisessä. Perjantaina Vaasan yliopistossa väittelevän Elisa Kannaston mukaan parannettavaa on etenkin sosiaalisen median hyödyntämisessä poliitikkojen omien henkilöbrändien rakentamisessa. Myös keskustelu päivitysten kommentoijien eli potentiaalisten äänestäjien kanssa on vajavaista.

-Poliitikkojen henkilöbrändeillä voi olla paljon vaikutusta yleisösuhteen rakentamisessa, mutta Suomen kärkipoliitikoilla sosiaalisen median henkilöesitykset ovat edelleen satunnaisia kokeiluja strategisen brändityön sijaan.

-Valtaosin poliitikot jakoivat Facebookissa tietoa tulevista tapahtumista ja erilaisista lehtijutuista. Hyvin vähän osallistuttiin keskusteluihin, eivätkä kansalaiset saaneet vastauksia kommenttikentissä esittämiinsä kysymyksiin. Kommenttikenttään jätetyt viestit jäivät sellaisiksi tyhjään huuteluiksi, Elisa Kannasto arvioi.

Etenkin keskusteluyhteyden rakentamisessa somen kautta äänestäjiin on parannettavaa runsain mitoin. Jos joku jotain vaivautuu kysymään, niin lyhyelläkin vastauksella on positiivinen vaikutus.

-Totta kai siinä pelätään, että sosiaalisessa mediassa olo vie aikaa muulta kampanjoinnilta. Siellä kuitenkin kansalaiset esittävät aika yksinkertaisia kysymyksiä, joita eri debateissakin ehdokkaille esitetään. Ei voida olettaa, että äänestäjät ovat seuranneet juuri sitä haastattelua, jossa asia on jo tullut esiin, Kannasto muistuttaa.

Keskustelu kannattaa aina

Tutkijan mielestä poliitikkojen tulisi pyrkiä rakentamaan luottamusta äänestäjiin myös sosiaalisessa mediassa, jossa kansalaiset kokoontuvat keskustelemaan, arvioimaan ja tekemään äänestyspäätöksiä.

-Poliitikon työhön kuuluu, että kiistanalaisistakin asioista keskustellaan. Jos äänestäjä ei saa vastauksia esittämiinsä kysymyksiin, niin kuva ehdokkaasta jää rajoittuneeksi. Kun poliitikko vastaa kysymyksiin ja kommentoi seuraajien kommentteja, niin heitä sitoutetaan entistä enemmän.

Tärkeää on myös se, mitä ja miten viestitään. Väitöstutkimuksen mukaan Facebookissa nähdään valtaosin perinteistä mediaa noudattelevaa sisältöä. Poliitikot eivät ole siis täysin omaksuneet sosiaalisen median logiikkaa, eivätkä hyödynnä alustojen täyttä potentiaalia.

-Poliitikot tulivat aikanaan sosiaaliseen mediaan näkyvästi, mutta ehkä on jääty vähän niihin silloisiin asemiin. Ei ole lähdetty hyödyntämään eri alustoja, eikä ole lähdetty tekemään videoita ja muuta materiaalia, jotka sitouttavat seuraajia. Esimerkiksi Harry Harkimolla on paljon videoita ja hänen retoriikkansa toimii somessa, Elisa Kannasto kertoo.

Sosiaalinen media on pahimmillaan oikea törkypesä. Mutta tutkimusaineiston perusteella suurin osa poliitikkojen Facebook-sivuilla käydystä keskustelusta on positiivista ja rakentavaa.

-Valtaosin poliitikkojen Facebookissa saama palaute oli positiivista. Mutta kun negatiivisia kannanottoja tuli, niin ne olivat aika rajuja tyyliin, että teidät pitäisi hirttää tuollaisesta päätöksestä.

Tutkijan vinkit tammikuun aluevaaliehdokkaille:

  1. Käyttäkään oikeasti resursseja some-keskusteluun ja vuorovaikutuksen syntymiseen seuraajien kanssa.
  2. Tuottakaa monipuolista sisältöä sivuille. Videot ja kuvat kiinnostavat seuraajia
  3. Rakentakaa rohkeasti omaa henkilökuvaa

Elisa Kannaston 3. joulukuuta tarkastettavassa väitöstutkimuksessa tarkasteltiin puoluepuheenjohtajien ja ääniharavien julkisia Facebook-sivuja eduskuntavaaleissa 2019. Tarkasteluaikana oli vaaleja edeltävä kuukausi, ja tutkimukseen sisällytettiin poliitikkojen omat julkaisut sekä niihin tulleet yleisön kommentit ja reaktiot.

Linkki väitöstutkimukseen

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä