Lumiukko on saamassa kodin Kemistä, markkinoinnin asiantuntija arvioi kaupungin antamaa esimerkkiä – "On uskallettu rohkeasti väittää jotain"
Kemin kaupunki tarjosi lumiukolle pysyvää kotipaikkaa.
Lapissa sijaitseva Kemin kaupunki tiedotti maanantaina tarjoavansa lumiukolle kodin ja kotikaupungin.
Saitteko idean ja lähetitte sitten tiedotteen saman tien jakoon, Kemin hallinto- ja kehitysjohtaja Jukka Vilén?
Vilén vastaa, että hän ei lähettänyt tiedotetta lumiukon kotikuvioista hetken mielijohteesta.
– Olemme edistäneet lumiukkoteemaa aktiivisesti viime vuosina. Meillä on ollut aika paljon lumiukkotapahtumaa ja -teemaa. Eikä tietääksemme lumiukolla ole ollut kotipaikkaa tähän mennessä.
Lumiukko on esillä siellä ja täällä pitkin vuotta Kemissä, esimerkiksi somessa, Vilén vahvistaa.
Lumiukkoa on tarkoitus hyödyntää myös matkailumarkkinoinnissa. Lisäksi Kemin koulut ja päiväkoditkin ovat olleet ahkerasti mukana lumiukkokuvioissa.
– Lumiukko on helposti lähestyttävä, se on kaikille tuttu, Vilén miettii.
Latteuksia on vältettävä markkinoinnissa
Luovan markkinointitoimiston BSTR:n toimitusjohtaja Pauliina Hautamäki pitää Kemin ideaa kodin tarjoamisesta lumiukolle aitona ja hauskana.
BSTR:n osaamista ovat erottavat kampanjaideat ja niiden toteutus. Hautamäki kertoo, että hänellä on henkilökohtaista kiinnostusta kuntapuolen markkinointiin aiemman luottamushenkilötaustansa vuoksi.
Ideatasoa ensikuulemaltaan arvioidessa Hautamäki pitää Kemin erityisesti kaupungin asenteesta.
– Lumiukon kotipaikaksi ilmoittautumalla on löydetty markkinointiin herättävä kärki, mikä toimii myös kansainvälisesti. On uskallettu rohkeasti väittää jotain, eikä vain ladella tavanomaisia latteuksia rauhallisuudesta ja luonnonläheisyydestä. Nyt vain hanaa idean levitykseen.
Ensin johtoportaan asia
Ylipäätään markkinoinnissa ei ole kyse toisistaan irrallisista toimenpiteistä tai yksisuuntaisista mainoksista, Pauliina Hautamäki painottaa.
– Kyse on kunnan strategian toteuttamisesta ja päätöksentekoon liittyvistä toimista, joista kerrotaan kiinnostavasti, avoimesti ja suunnitelmallisesti.
– Oikeasti, markkinointi on oltava kunnissa ensin johtoportaan asia. Vasta sen jälkeen siitä tulee kaikkien asia. Sitä viestiä olen halunnut antaa niin yrityksille kuin kuntapuolellekin.
Hautamäki katsoo markkinointinäkymiä entisenä kuntapäätöksentekijänä edelliseltä valtuustokaudelta ja tietysti työtaustansakin puolesta.
– Olen toivonut, että kunnat uskaltaisivat panostaa rohkeammin markkinointiajatteluun.
”Tee kunnastasi persoona”
Seinäjoella toimivan yrityksen toimitusjohtaja näkee tärkeänä, että kunnissa panostetaan markkinointiin, se ei ole asia, joka soljuu eteenpäin vain itsestään.
– Kunnassa on hyvä, jos voitaisiin palkata tehtävään markkinointipäällikkö, joka sitä markkinointia osaa kautta linjan johtaa ja myös ehtaa budjettia toimenpiteisiin. Joku, joka keskittyy markkinointiin eikä hoida hommaa oman työn ohella.
Ensin on syytä päättää, mikä on se mielikuva, joka kunnasta halutaan luoda. Mielikuvaa ei luoda tyhjästä vaan kunnassa on otettava peili käteen ja mietittävä syvällisesti, mitä kunta lupaa ja miltä se näyttää.
– Tee kunnastasi persoona, Hautamäki vinkkaa.
– Älä valitse mielikuvaa, joka miellyttää itseäsi, vaan asetu ulkopuolisen rooliin ja mieti, mikä kunnassasi oikeasti kiinnostaa.
Eikä kunnan markkinointi ole vahvalla pohjalla, jos kuntalaiset eivät ole sitoutuneet.
– Siksi on kysyttävä myös, mistä kuntalaiset ovat ylpeitä, Hautamäki rohkaisee.