Porilainen rakkaus on suoraviivaista, joskus harmaasävyistä ja tylyäkin, tietää Porisuhdeneuvoja Luukkone. Kuva: Porin kaupunki

Porilaisten Porisuhdeneuvojasta on tullut valtavan suosittu. Kaupungin mukaan luvut ovat käsittämättömiä, sillä Porisuhdeneuvoja-videoiden katselukerrat lähenevät kahta miljoonaa.

Porisuhdeneuvoja Luukkone on näyttelijä Joonas Nordmanin esittämä hahmo, joka hyvin porilaisittain vastaa puhelimessa kysymyksiin muun muassa väljähtäneestä porisuhteesta ja porinvaihdosta.

Porin matkailu- ja markkinointiyksikön päällikkö Anna Kyhä-Mantere kertoo, että alun perin kaupungin tarkoitus oli julkaista videot viikon välein mutta suursuosion takia jo neljä jaksoa ovat nyt katsottavissa Rakastuporiin.fi-sivuostolla. Jäljellä on vielä yksi julkaisematon sekä muutama lyhyt tiiseri.

– Olemme julkaisseet niitä heti kun ne ovat valmistuneet editistä ja ajoittaneet julkaisut aamuun, jotta suomalaiset ovat saaneet herätä päiväänsä Porisuhdeneuvojan neuvoin.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Sivustolla voi myös testata Porisuhteen ja voitta unelmatreffit Porissa. Testaukseen houkutellaan kysymyksellä, onko ilmassa edelleen rakkautta, janottaako vanha Yyterin suola? Jos olet kokonaan ilman porisuhdetta, et ehkä ole säästellyt itseäsi turhaan.

Porilaisten videoita on laajasti kehuttu muun muassa parhaaksi mahdolliseksi kuntamarkkinoinniksi.

– Emme olisi ikinä voineet ajatella, että Porisuhdeneuvoja saisi tällaisen suosion. Meitä on kiitetty muun muassa rohkeudesta, Kyhä-Mantere kertoo.

– Huumori on vaikea laji, ja vastaanotto jännitti meitä etukäteen. Olimme kuitenkin porukalla sitä mieltä, että videot toimivat.

Kyhä-Mantere sanoo, että onnistumiselle tärkeintä oli kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkosen sataprosenttinen tuki. Hän ei ollut nähnyt videoista kuin pienen kuvaushetken.

Videoilla Luukkoseen viittaava hahmo muun muassa pelaa työpöytänsä äärellä pasianssia tai loikoilee työhuoneen sohvalla puheluihin vastatessaan.

”Ei jää tähän”

Porisuhdeneuvojan ansiosta Porista tai ainakin sen hauskasta hahmosta puhutaan nyt ahkerasti, mutta mitä muuta hyötyä kampanjasta toivotaan kaupunkiin?

Kyhä-Mantere huomauttaa, että kaupunkimarkkinointi on pitkäjänteistä. Yksittäisen kampanjan varaan ei voida laskea hurjia odotuksia.

– Ensisijaisesti haemme imagon kohotusta. Sekä porilaiset että muualla asuvat näkevät Porin sellaisena kuin me eli hyvänä.

– Olemme onnistuneet ainakin siinä, että videoista tullut palaute on lähes kokonaan positiivista. Tämän päivän some-maailmassa tällainen on tosi harvinaista. Kommenteissa näkyy myös syttynyt uteliaisuus Poria kohtaan. Tavoitteemme on jo saavutettu.

Kyhä-Mantere pohtii, että yksittäisten kampanjoiden vaikutusten mittaaminen ei ole helppoa. Vielä ei ole tiedossa, mitä kampanjalle tapahtuu jatkossa.

– Kyseessä ei kuitenkaan ole Porin tämänvuotinen viimeinen markkinointiteko. Jatkumoa tulee, ja teemme vielä kyselyjä.

Lue lisää Rakkautta ilmassa Kotkassa ja Porissa

Porin kampanja

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*