Kuva: Kari Långsjö

Näkyvä johtaja on kunnan kannalta markkinointivaltti. Parhaimmassa tapauksessa monessa mukana oleva ja hyvällä tavalla itsensä esillä pitävä johtaja nostaa kunnan mainetta ja tekee paikkakunnan tunnetuksi. Sanomattakin selvää on myös, että johtaja itse hyötyy näkyvyydestä – johtajauraa rakennetaan ainakin osittain näkyvyyden avulla.

Johtajan on siis oltava monessa mukana. Osittain tilanne voidaan ymmärtää niin, että kunnan palveluksessa oleva johtaja johtaa omaa organisaatiotaan ja sen lisäksi edustaa kuntaa muissa yhteisöissä. Näissä tapauksissa johtaja valvoo kuntansa etua osallistumalla toisen yhteisön toimintaan ja pitää siinä kuntansa puolia.

Osittain tilanne voi kuitenkin myös olla sellainen, jossa johtaja osallistuu toisen yhteisön toimintaan omista, yksityisistä lähtökohdistaan. Ehkä häntä ammatillisesti kiinnostaa toisen yhteisön toiminta, ehkä hän osallistumalla rakentaa henkilöbrändiä tai ehkä osallistumiseen on muu syy.

Oikeudellisesti tilannetta, jossa johtava viranhaltija osallistuu useamman yhteisön toimintaan, voidaan arvioida ainakin esteellisyysnäkökulmasta ja sidonnaisuuksien ilmoittamisvelvollisuuden perusteella. Työnantajanäkökulmasta tilannetta voidaan lähestyä pohtimalla, mistä tehtävistä on erikseen sovittava kunnan kanssa ja milloin esimerkiksi sivutoimilupia tarvitaan.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Alla keskityn esteellisyyteen ja sidonnaisuuksien ilmoittamisvelvollisuuteen.

          *                    *                    *

Kunnanjohtajaan sovelletaan hallintolain esteellisyyssäännöksiä. Tämä tarkoittaa, että johtaja on esteellinen esimerkiksi, jos hän tai hänen läheisensä on asianosainen asiassa.

Kaksoisroolin näkökulmasta etenkin yhteisöjäävisääntely tulee tuntea. Yhteisöjäävin perusteella johtaja on esteellinen toisen viranomaisen käsittelemissä asioissa, joissa oma kunta on asianosainen tai joista omalle kunnalle on odotettavissa erityistä hyötyä tai haittaa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että mikäli johtaja toimii esimerkiksi hyvinvointialueen hallinnossa, hän ei voi osallistua kuntaansa koskevien asioiden käsittelyyn hyvinvointialueella. Esteellisyysperustetta sovelletaan myös johtajan läheisiin henkilöihin.

Kuntaliiton suositus on, että kun hyvinvointialueen aluehallituksessa tai lautakunnassa käsitellään kuntaa tai kuntayhtymää koskevia asioita, kunnan kunnanjohtaja ja kuntayhtymän johtaja sekä heidän läheisensä jääväisivät itsensä.

Samalla tavalla kunnanjohtaja on esteellinen kunnan palveluksessa käsittelemään sellaisia asioita, jotka koskevat yhtiöitä tai muita yhteisöjä, joiden hallituksen jäsenenä tai toimitusjohtajana hän toimii. Myös tämä tilanne koskee johtajan lisäksi johtajan läheisiä henkilöitä. Ei ole väliä, kuuluuko yhtiö kuntakonserniin vai ei.

          *                    *                    *

Kunnanjohtajanon lisäksi pidettävä huolta kuntalain 84 §:n mukaisista sidonnaisuuksistaan ja niiden ilmoittamisesta. Säännöksen mukaan johtajan on ilmoitettava johtotehtävistä ja luottamustoimistaan elinkeinotoimintaa harjoittavissa yhteisöissä, merkittävästä varallisuudesta sekä muista sidonnaisuuksista, joilla voi olla merkitystä virkatehtävän hoitamisessa. Esimerkiksi hyvinvointialueen aluehallituksen jäsenyys ja muut hyvinvointialueella merkittävää päätösvaltaa käyttävät toimielimen jäsenyydet ovat sellaisia luottamustoimia, joista tulee tehdä ilmoitus. Aluevaltuuston jäsenyydestä ei sen sijaan tarvitse tehdä ilmoitusta. 

Monessa mukana oleva kunnanjohtaja on tosiaan markkinointivaltti kunnalle. Esteellisyys- ja sidonnaisuussäännöksiä tuntemalla hän varmistaa, että sekä hänen että kunnan maine pysyy hyvänä.

Ida Sulin, johtava lakimies, Kuntaliitto

Lakiklinikka on julkaistu Kuntalehdessä 9/2022.
Aiemmat Lakiklinikat

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*