Digitaalisen ohjauksen ja datan avulla asiakas saa tehokkaampaa siivouspalvelua sekä parempaa raportointia ja kiinteistön tilat ovat käyttäjilleen siistit ja turvalliset. Toimitilahuoltajien siivoustyötä on vuosia ohjattu Palmiassa CleanPilot-toiminnanohjausjärjestelmällä, joka kokoaa mm. työvuoron tehtävät digitaaliseen muotoon.

Digitaalisesta toiminnanohjauksesta hyötyvät asiakkaat ja työntekijät

CleanPilot-toiminnanohjausjärjestelmä otettiin Palmiassa käyttöön ensimmäisenä Aalto-yliopiston kampuksella. Siivousalan digitalisaatiota kehittäessämme Aalto-yliopisto on ollut tukemassa kehitystä ja meille asiakkaana hyvä kumppani tällä tiellä. CleanPilotin käyttöönotto on parantanut asiakastyytyväisyyttä – asiakas pystyy seuraamaan samalla tavalla tilannetta kuin palmialaisetkin.

Sensorit ja niiden käyttö on uusin lisäyksemme CleanPilotiin. Aalto-yliopistossa toimitilahuoltajien vastuulla oleva kampusalue on suuri ja tilat moninaisia. Lisäksi tilojen käyttötarkoituksessa tapahtuu melko usein muutoksia, joihin pitää reagoida nopeasti. CleanPilot tuottaa helposti ymmärrettävät alueopasteet ja jokaisen toimitilahuoltajan mukana kulkeva tablettitietokone ohjaa työssä. Toimitilahuoltajat saavat sensoreiden avulla tietoa tilojen käytöstä, siivoustarpeesta ja muistutuksia harvemmin siivottavista kohteista kuten varastotiloista.

Sensoreiden data tukee tarpeenmukaista siivousta ja työn mitoitusta

Esimerkiksi sairaanhoitaja voi sairaalassa nappia painamalla kertoa, milloin potilashuoneeseen voi tulla siivoamaan. Samoin sensori välittää tiedon, jos kokoushuonetta ei ole käytetty, jolloin toimitilahuoltajan on turha käydä siivoamassa siellä. Asiakas voi nappia painamalla tilata lisää työtä, esimerkiksi jos kahviautomaatti on likainen ja tarvitsee siivouksen heti. Sensoreita hyödynnetään myös mm. mattojen imuroinnissa, ja tilan pölyn määrää voidaan mitata sensorilla.

Aalto-yliopistossa sensorit kertovat WC-tilojen käyttömääristä ja välittävät järjestelmään tiedon siivoustarpeesta. Toinen esimerkki sensorien käytöstä on tieto jäteastioiden tyhjennyksen tarpeellisuudesta. Näin toimitilahuoltaja välttyy mahdollisilta turhilta tilojen tarkistuksilta ja voi keskittyä todellisen tarpeen mukaiseen siivoukseen.

Sensorien avulla saadaan myös pitkäaikaista dataa tilojen käyttöasteesta eri aikoina ja eri tilanteissa, jolloin siivouksen mitoitus on realistisempaa. Pitkäaikainen data hyödyttää työn suunnittelua ja auttaa asiakasta saamaan tehokkaampaa palvelua.

Siivousvälineisiin ja siivottaviin tiloihin voidaan kytkeä erilaisia sensoreita, jotka kertovat reaaliaikaisesti haluttua dataa tilojen käyttöasteesta ja siivoustarpeesta toimitilahuoltajille sekä asiakkaalle.

Palmia tuottaa läpinäkyvää ja vastuullista palvelua asiakkaan eduksi

Digitalisaation taustalla on ollut alun perin tarve kehittää tuotannonohjausta ja parantaa asiakaskokemusta sekä laatua. Laadullinen vastuu operatiivisista töistä, hyvä esihenkilötyö ja asiakastyytyväisyys ovat

keskeisiä asioita myös Palmian vastuullisuusstrategiassa. Palmiassa työntekijöitä osallistava, digitalisaatioon perustuva kehitystyö tukee myös näitä tavoitteita.

Lue lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja https://monessamukana.palmia.fi/blog/tag/siivouspalvelut

LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/1158750/

Jaa artikkeli
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.