Digikompassi on kansallinen suunnitelma, josta kunta voi saada omaa toimintaa ohjaavia tavoitteita
Kansallisessa suunnitelmassa painotetaan, että digipalveluiden käytön tuki ja palveluiden tuottaminen kaikille ryhmille on osa luotettavan julkisen hallinnon perustehtävää. (Kuva: Seppo Haavisto)
Digikompassi on myös kunnille tarkoitettu kansallinen ja strateginen etenemissuunnitelma, joka ohjaa laajasti digitalisaatiokehityksen suuntaa.
Valtioneuvoston istunnossa käsiteltiin selontekoa kompassista viime viikolla. Selonteon esitteli valtiovarainministeriön ICT-johtaja Jarkko Levasma.
Turvallisuus on yksi keskeinen asia suunnitelmassa, Levasma kertoo.
– Kriittisten toimijoiden kyberturvallisuuden riskienhallintaa ja varautumista parannetaan.
– Julkisten digitaalisten palveluiden kokonaisturvallisuus tarkoittaa monta asiaa, teknisistä lähtien. Digiturvallisuuden on kuljettava muun digikehityksen kanssa käsi kädessä, Levasma painottaa.
Selonteossa on kuvattu, miten digitalisaation murros muuttaa maailmaa ja Suomea.
Muutos näkyy uudenlaisina palveluina, toimintamalleina, teknologioina ja osaamisvaatimuksina yhteiskunnan kaikilla sektoreilla.
Päivityksiä vuosittain
Strategisen tason tavoitteita on jo käyty läpi ja nyt selontekoa seuraa toimeenpanosuunnitelma.
Digikompassin toteuttamiseksi tehtävät toimenpiteet ja niihin tarvittavat investoinnit määritellään hallituskausittain ja niitä päivitetään vuosittain.
Kompassi on viritetty toimimaan tästä hetkestä eteenpäin, ICT-johtaja huomauttaa.
– Kunnat ja muut vastaavat toimijat voivat poimia kompassista omaa toimintaa ohjaavia tavoitteita.
– Kompassin avulla kunnat voivat tarkastella omia mielipiteitään ja katsoa miten ne asettuvat yhteisiin tavoitteisiin.
Ihmiskeskeiset digipalvelut
Ihmiskeskeisten palveluiden kehittäminen on yksi kuntia koskettavista kohdista kompassissa.
Ihmiskeskeisillä palveluilla tarkoitetaan ennakoivia palveluita, jotka huomioivat erilaisten ihmisten, yritysten ja yhteisöjen tarpeet ja tilanteet.
– Tavoitteena on määritellä sekä digitalisoida noin 40 merkittävintä ja vaikuttavinta elämäntapahtumapalvelukokonaisuutta vuoteen 2030 mennessä, ICT-johtaja Jarkko Levasma kertoo.
Palveluita on tarkoitus rakentaa siten, että ne kytkeytyvät ihmisten elämäntapahtumiin ja elämäntilanteisiin tai yritysten ja yhteisöjen elinkaaren vaiheisiin.
Palvelukokonaisuuksien valinnassa tarkastellaan erityisesti sitä, miten paljon niillä voidaan helpottaa ihmisten elämäntilanteita.
Yhteistyöllä parempia palveluita
Digipalveluiden käytön tuki ja palveluiden tuottaminen kaikille ryhmille on osa luotettavan julkisen hallinnon perustehtävää.
Lisäksi selonteossa kerrotaan, että toisen puolesta asiointia tukevat digitaaliset ratkaisut mahdollistavat kansalaisille sujuvia palveluketjuja.
Kunnilla voi olla erilaisia tavoitteita, Jarkko Levasma sanoo.
– Se on aika pitkälti kuntien omassa ratkaisuvallassa, milloin näitä kompassissa esitettyjä tavoitteita lähdetään toteuttamaan.
Monissa kunnissakin voi ilmestyä rajat vastaan siinä, kuinka paljon yhden organisaation näkökulmasta on mahdollista toteuttaa digitalisaatiokehitystä, Levasma myöntää.
Useat organisaatiot ovat pystyneet tarjoamaan parempia palveluita ylemmän tason yhteistyöllä, hän jatkaa.
Suomen digitaalinen kompassi perustuu vuonna 2021 esitettyyn EU:n digitaaliseen kompassiin ja sitä koskevaan ohjelmaehdotukseen, jossa määritellään vaatimukset kansallisille tiekartoille.
Suomen digikompassi toteuttaa EU:n digitaalisessa kompassissa asetettuja tavoitteita, mutta siihen on koottu myös kansallisia, EU-kompassia täydentäviä tavoitteita ja teemoja.