Pienten kuntien verkostotapaaminen Kuntatalolla Helsingin kalliossa antaa eväitä muiden muassa siihen, miten kunnan viestintää voi organisoida pienillä resursseilla. (Kuva: Aino Mäkelä)

Kuntaliiton pienten kuntien verkostotapaamisen teemana on pienten viestintä ja brändäys. Tapaaminen järjestetään ensi viikon torstaina ja perjantaina Kuntatalolla Helsingissä.

– Verkostotapaaminen on hybridi-tilaisuus, jota voi seurata myös Kunta.tv:n suorana lähetyksenä. Mutta torstai-iltapäivän työpajaan ja iltaohjelmaan voi osallistua vain Kuntatalolla, Kuntaliiton erityisasiantuntija Taina Väre sanoo.

Verkostotapaamisessa puhutaan muiden muassa siitä, miten markkinoidaan ilman rahaa.

– Verkoston jäsenten eli pienten kuntien kunnan- ja kaupunginjohtajien lisäksi pienten kuntien viestijät ovat tervetulleita osallistumaan tilaisuuteen etänä.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Alle 10 000 asukkaan kunta on pieni

Kuhmon kaupunginjohtaja Tytti Määttä on pienten kuntien verkoston varapuheenjohtaja. Hän kertoo, että pieniin lasketaan alle 10 000 asukkaan kunnat.

– Viestintää järjestetään hyvin monipuolisesti ja eri tavoin pienissä kunnissa. Osalla kunnista voi olla palkattu täysin viestintään keskittyviä henkilöitä ja toisissa kunnissa tätä työtä tehdään oman työn ohessa.

Viestintätiimit ovat yleisiä. Kunnilla voi olla myös kuntien yhteisiä viestinnän asiantuntijoita.
Viestinnästä vastaa yleensä kuntajohtaja tai johtoryhmän jäsen, Määttä jatkaa.

Kainuussa sijaitsevassa ja noin 8 000 asukkaan Kuhmossa kaupungin viestintää johtaa kaupunginjohtaja.

– Asukasmäärä ei sanele viestinnän johtovastuun kohdentumista, vaan siihen voi vaikuttaa sekin, minkälaisista tehtävistä kunnanjohtaja on kiinnostunut ja millaista osaamista hänellä on.

Tytti Määttä näkee tärkeänä asiana, että viestintään panostetaan kunnissa.

– Viestinnän kehittäminen on yksi tapa edistää kuntalaisten osallisuutta ja päätöksenteon avoimuutta. Pienet kunnat voivat olla myös vahvoja matkailutoimijoita, jolloin visit-tyyppinen viestintä on kunnan perustehtävää.

– Lisäksi kunta voi brändätä itseään, jotta asukkaat, muuttajat ja työntekijäksi hakeutuvat tietävät minkä tyyppisestä kunnasta on kyse.

Pienten kuntien verkostotapaamiseen 24. ja 25.11. voi edelleen ilmoittautua.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*