Osa hyvinvointialueen asiakkaista joutui tietomurron kohteeksi – Yhteystietojen, nimien ja ovikoodien lisäksi henkilötunnuksia on päätynyt vääriin käsiin
Ihmisten turvallisuuden tunne voi olla koetuksella, jos esimerkiksi rappukäytävään pääsyn mahdollistava ovikoodi on jaettu ihmisille, joilla sitä ei pitäisi olla. (Kuva: Pixabay)
Kotiinkuljetusyritys Westlog joutui tietomurron kohteeksi elokuun lopulla, Keski-Suomen hyvinvointialue tiedottaa. Tietomurto kohdistui 1 267 hyvinvointialueen asiakkaaseen.
Hyvinvointialue sai tietomurrosta kokonaiskuvan vasta viime viikolla. Hyvinvointialueen osalta tietomurto koskettaa Essity Oy:n toimittamia tuotteita, kuten Tena-tuotteita. Westlog toimittaa tuotteita hyvinvointialueen asiakkaiden kotiin tai palveluasumisen yksikköön. Westlog on tehnyt korjaavia toimenpiteitä estääkseen tietomurron toistumisen.
Jatkoselvitykset ovat osoittaneet, että tietomurto koskee 1 267 hyvinvointialueen asiakkaan lisäksi 170 henkilöstön jäsentä. Asiakkaiden yhteystietojen, nimien ja ovikoodien lisäksi myös henkilötunnuksia on päätynyt ulkopuolisille tahoille.
Hyvinvointialue tiedottaa myös informoivansa kaikkia tietomurron kohteeksi joutuneita tapahtuneesta.
Kotiin kuljetettavien hoitotarvikkeiden käyttäjiä pyydetään kiinnittämään huomiota mahdollisiin petosyrityksiin. Kaikissa rikostapauksissa, kuten identiteettivarkauksissa, asiakkaan on oltava yhteydessä poliisiin, Keski-Suomen hyvinvointialue neuvoo tiedotteessaan.