Junamottiin jääneiden kaupunkien johtajat kritisoivat VR:n päätöstä keskeyttää liikenne kokonaan Porin ja Tampereen välillä – ”Käsittämätöntä”, sanoo Kokemäen kaupunginjohtaja
Junaliikenne Pori-Tampere-radalla takkuaa tällä tietoa pääsiäiseen asti VR:n kalustovaurion vuoksi. Tavallisesti junat pysähtyvät Porin ja Tampereen välillä kuudella asemalla. (Kuva: Ville Miettinen)
Varhain tänä aamuna lähti ensimmäinen juna Porista Tampereelle runsaaseen kahteen viikkoon. Alun perin rataosuuden piti olla täydellisessä junamotissa kuukauden päivät.
–Liikenteen kokonaiskeskeytys oli ikävä asia. Pori-Tampere-radalla on varsin aktiivista työmatkaliikennettä, toteaa Porin kaupunginjohtaja Lauri Inna.
VR päätti korvata junaliikenteen Pori-Tampere-radalla busseilla 12. helmikuuta alkaen kalustovajeen vuoksi. Poikkeustilanteen taustalla on Lahden ja Kouvolan välillä havaittu ratavaurio, joka vahingoitti lukuisia vetureita ja vaunuja.
Työmatkalaisten lisäksi junat tuovat ja vievät myös runsaasti opiskelijoita. Kaiken kukkuraksi junaliikenteen kokonaiskeskeytys osui vielä talvilomaviikoille.
Inna uskoo, että aktiivisella edunvalvonnalla oli vaikutusta siihen, että junaliikenteen kokonaiskeskeytys päättyi suunniteltua aikaisemmin.
–Monikanavaisella, yhtenäisellä viestillä maakunnasta VR:n suuntaan oli myönteinen vaikutus asiassa. Porin kaupungin ja Satakunnan liiton lisäksi alueen kansanedustajat olivat aktiivisia.
”Saavutettavuus turvattava”
Porin ja Tampereen väliä liikennöi nyt arkipäivisin neljä junavuoroa suuntaansa. Loput viisi junavuoroa korvataan edelleen busseilla. Viikonloppuisin junat kulkevat normaalisti.
–Aika käsittämätöntä, että junat otettiin pois yhdeltä rataosuudelta. Kyllä saavutettavuus täytyy turvata joka alueella, sanoo Kokemäen kaupunginjohtaja Teemu Nieminen.
Toinen kahdesta korvaavasta bussivuorosta ajaa suoraan Porista Tampereelle ja päinvastoin. Tällöin matka-aika on sama kuin junalla. Väliasemien kautta kulkevan bussin matka sen sijaan kestää jopa 2 tuntia 45 minuuttia.
–Jos matkustaja haluaa Kokemäeltä esimerkiksi pääkaupunkiseudulle, vaihto Tampereella ei onnistu, koska bussi on niin hidas.
Junamotin ajan vaihtoehtoina oli mennä Poriin ja hypätä siellä VR:n korvaavaan suoraan bussiin Tampereelle, turvautua valtatie 2:ta Helsinkiin ajavaan Onnibussiin tai autoilla.
Nieminen hämmästelee myös VR:n tiedotusta. Kokemäen kaupunkiin yhtiö ei ole ollut missään yhteyksissä.
–Junavuorojen osittaisesta palautumisesta luin viime viikonlopun Satakunnan Kansasta.
”Varautuminen kuntoon”
Porin jälkeen junat pysähtyvät Harjavallassa ja Kokemäellä. Sastamalan kaupungin alueella on kaksi asemaa: Karkku ja Vammala. Nokian jälkeen vuorossa on Tesoma ennen Tamperetta.
–Meiltä käy toistatuhatta ihmistä Tampereella töissä, ja myös Karkusta on paljon liikennettä, koska siellä sijaitsee oppilaitoksia, kertoo Sastamalan kaupunginjohtaja Jarkko Malmberg.
Hän pitää VR:n päätöstä keskeyttää junaliikenne kokonaan Pori-Tampere-radalla erikoisena ja toivoo yhtiöltä nykyistä parempaa varautumista kalustovajeen yllättäessä.
–Jos vastaavia tilanteita vielä tulee, niin ne pitäisi kyllä pystyä hoitamaan muulla tavoin kuin lopettamalla liikennöinti täysin joltain yhteysväliltä, Malmberg sanoo.
VR tiedotti kuun puolivälissä joutuvansa perumaan yksittäisiä vuoroja tulevien viikkojen aikana kalustohaasteista johtuen.
Pori-Tampere-radan kokonaiskeskeytykselle oli useita syitä, kertoo viestintäpäällikkö Mira Linnamaa VR:n viestinnästä.
–Päätökseen vaikutti rataosuuden vähäinen matkustajamäärä, korvaavien yhteyksien hyvä saatavuus ja matka-aika, joka on Tampereen ja Porin välillä bussilla ja junalla lähes sama.
Alun perin junaliikenteen oli määrä palautua normaaliksi Tampereen ja Porin välillä 11.3. mennessä. Viimeisimmän tiedon mukaan se venyy kuitenkin parilla viikolla pääsiäiseen asti.
Meeri Ylä-Tuuhonen, teksti
Lue myös: