Hakaniemen uusi silta otettiin käyttöön maanantaina. (Kuva: Tommy Pohjola)

Helsingissä Sörnäisten rantatiellä sijaitseva, Siltavuorensalmen ylittävä uusi Hakaniemensilta on otettu käyttöön maanantaina 20. toukokuuta.

Käyttöönotto alkoi avoimella yleisötilaisuudella puolilta päivin, jolloin jalankulkijat pääsivät tutustumaan siltaan. Tieliikenteelle silta avattiin myöhemmin iltapäivällä, mihin asti vanha Hakaniemensilta palveli normaalisti liikennettä.

Hakaniemen puolella käyttöön otettiin uusi sillalle johtava Merihaankatu. Väliaikainen liikenneympyrä poistui käytöstä.

Vanhan sillan puolella oleva jalankulun ja pyöräilyn väylä otetaan käyttöön vasta sitten, kun vanha silta on purettu ja sen kohdalla on tehty kaikki tarvittavat pohjanvahvistus- ja kadunrakennustyöt. Lopulliset liikennejärjestelyt on tavoitteena saada Kruununhaassakin käyttöön tämän vuoden loppuun mennessä.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Matala ja kaareva

Uusi silta yhdistää vanhan tavoin Kruununhaan pohjoispuolen ja Sörnäisten rantatien, mutta se on vanhaa siltaa matalampi. Matalampi rakenne tarkoittaa vanhan sillan massiivisten ramppien poistumista ja tilaa uudisrakentamiselle.

Rakenteellisesti uutta Hakaniemensiltaa kuvaillaan melko poikkeukselliseksi, sillä siinä ei ole ollenkaan yläpuolista tuentaa. Yleensä jänneväliltään näin pitkässä sillassa on vinoköysi- tai riippurakenne. Tähän siltaan sellaista ei ole haluttu kaupunkikuvallisista syistä: uusi silta ei matalan linjakkaana nouse vanhan tavoin esiin ympäristöstään.

Alkuperäinen Hakaniemensilta on valmistunut vuonna 1961, ja se on jo huonokuntoinen.

Vanhan sillan purku aloitetaan maasiltojen eli rannan puolella olevien siltaosuuksien osalta heti uuden sillan käyttöönoton jälkeen tiistaina, mutta kokonaisuudessaan purkutyö valmistuu vasta syksyn aikana.

Meren päällä olevat osat puretaan siten, että vesiliikenteelle aiheutuu katkoja vasta elokuun puolivälistä lähtien.

Sillanrakennus- ja purkutyöt vaikuttavat siltojen alituskorkeuteen vielä veneilykauden 2024 ajan siten, että alikulkukorkeus on 3,5 metriä. Kaikkien töiden valmistuttua alikulkukorkeus on veneilykaudesta 2025 alkaen 4,7 metriä.

Sillan uusiminen on osa Kruunusillat-hanketta. Uuden Hakaniemen sillan rakennustyöt alkoivat keväällä 2021.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*