Pengertietä tehdään Hailuodon puolella. Pengertielle ajetaan 1,3 miljoonaa kuutiota kivilouhosta mantereelta. Taustalla näkyy Oulun kaupunki. Kuva: Heikki Sarviaho

Tapio Mainio, teksti

Tuhansia litroja maitoja joudutaan kaatamaan maahan, jos Hailuoto jää kulkuongelmien vuoksi mottiin, sanoo hailuotolainen maanviljelijä Markku Iljana.

Pahimmassa tapauksessa saarelaiset (noin 800 asukasta) tai siellä työssä käyvät uhkaavat jäädä mottiin saaren vangeiksi. Kiireelliset potilaat voidaan joutua hakemaan Hailuodosta hoitoon OYS:iin helikopterilla.

– Maito on tällöin kaadettava maahan, ei ole muuta vaihtoehtoa. Meidän 5 000 litran tilatankki tulee viimeistään kolmessa päivässä täyteen. Maitoa kertyy noin 3 000 litraa päivässä, kertoo 60-päistä lypsykarjaa pitävä Iljana.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Hailuodossa on kolme suunnilleen samansuuruista maitotilaa.

– Säiliöauto käy hakemassa maidon Hailuodon tiloilta joka toinen päivä. Maidon hakua voi venyttää korkeintaan vuorokaudella, muuten maito menee pilalle, kertoo maitokuljetuksista vastaava Jukka Alahäivälä Valiolta.

– Myös meidän tilalta pitäisi päästä viemään mantereelle lihatuotteita joulumyyntiin, kertoo 270-päistä lihakarjaa Hailuodossa pitävä maanviljelijä Timo Kujala.

– Jäät kasautuvat yleensä näihin aikoihin lauttaväylälle, kun pitäisi alkaa tehdä jäätietä, Kujala sanoo.

Jäätä on kasautunut satamiin

Hailuotolaisten ja muiden saarelle matkaavien kannattaa varautua merkittäviin liikenteen poikkeusjärjestelyihin, tiedottaa lauttaliikenteestä vastaava Varsinais-Suomen ely-keskus.

Hailuotoon parhaillaan rakennettavalla työpenkereellä (edeltää varsinaista siltaa) on ollut vaikutuksia virtausolosuhteisiin, jolla Hailuoto-lautta liikkuu.

Väylälle ja etenkin satamiin on kasautunut valtavasti jäätä, joka vaikeuttaa jo nyt lautan liikkumista. Kova pakkanen on lisännyt jään muodostumista.

– Selvitämme parhaillaan ratkaisuvaihtoehtoja. Tulemme tiedottamaan vielä tämän viikon aikana, miten varmistamme Hailuodon liikenteen jatkuvuuden. Lauttaliikenne toimii toistaiseksi Merisillalla normaalisti, eikä liikenteen keskeytyminen lähiaikoina ole todennäköistä. Liikenteen jatkuvuus riippuu sää- ja jääolosuhteista sekä merivirroista, joiden ennustaminen on vaikeaa pitkällä aikavälillä, kertoo tieinsinööri Tapani Jaakkola Varsinais-Suomen ely-keskuksesta.

– Korvaavaa jäätietä ei päästä rakentamaan pitkään aikaa, sillä jäätilanne on niin heikko. Teräsjään paksuus pitäisi olla 40 senttiä, kun se on nyt 10–15 senttiä. Viime talvena jäätietä ei päästy tekemään ollenkaan huonon jäätilanteen vuoksi, sanoo toimitusjohtaja Juha Toppi Touhupalvelut Oy:stä.

Touhupalvelu on jo vuosia vastannut Hailuodon ja mantereen välisen noin kahdeksan kilometriä pitkän jäätien teosta. Yleensä se on linjattu lauttaväylän eteläpuolitse.

Vararatkaisu mietinnässä

Ely-keskuksessa on mietitty vaihtoehtoa, jossa lautta liikennöisi lyhyemmän matkan, jolloin autoilijat ajaisivat loppumatkan jo rakennettua pengertieosuutta pitkin.

Jäätymisongelma on sekä Hailuodon että mantereen pään matalissa satama-altaissa, jotka jäätyvät pohjalle saakka.

Pengertievaihtoehdon pelätään kuitenkin hidastavan Hailuodon kiinteän yhteyden rakentamista.

– En halua ottaa siihen kantaa, sillä tiedotusvastuu on Varsinais-Suomen ely-keskuksella. Siellä mietitään vararatkaisua. Uusi tiedote on tulossa loppuviikosta, sanoo johtaja Risto Leppänen Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksesta.

Varautuminen kannattaa

Muuttuneet virtausolosuhteet ja jäämassojen patoutuminen pengertien eteläpuoliselle merialueelle sekä lauttaväylälle vaikeuttavat merkittävästi lauttaliikennettä, kerrotaan tuoreimmassa ely:n tiedotteessa.

Lisäksi jäämassat käytännössä estävät Hailuodon ja Oulunsalon välisen jäätien turvallisen toteuttamisen tänä talvena. Hailuotolaisten onkin syytä varautua merkittäviin liikenteen poikkeusjärjestelyihin.

Parhaillaan selvitetään Hailuodon liikenteen vaihtoehtoisia toteutusmalleja tilanteeseen, jossa lauttaliikenne varsinaisella lauttaväylällä on kokonaan keskeytynyt. Asiasta tiedotetaan lisää lähipäivinä.

Väyläviraston kiinteä yhteys -hankkeen työpenger on muuttanut oleellisesti virtausolosuhteita Hailuodon lauttaväylällä, lauttarannoilla ja jäätielinjauksella.

Merivirrat sekä vallitsevat etelän- ja lounaanpuoleiset tuulet pakkaavat matalaan merialueeseen kaivettuun lauttaväylään jäämassaa ja sohjoa, jotka ovat aiemmin päässet liikkumaan lauttaväylän pohjoispuolelle. Nyt työpenger patoaa nämä jäämassat eteläpuolelleen ja lauttaväylälle.

– Oikein hyvin ja aikataulussa pääsi tänäkin aamuna töihin, samoin eilen illalla töistä kotiin, kertoo Hailuodon kunnanjohtaja Maarit Alikoski.

Erityisen pitkä silta

Hailuodon edustan merialueella rakennetaan massiivista, kahdeksan kilometrin pituista pengertietä siltoineen.

Pengertien yhteyteen rakennetaan kaksi suurta siltaa, jotka ovat kymmenen Suomen pisimmän sillan joukossa.

Niistä korkein, lähinnä Hailuodon rantaa rakennettava Hiukun silta toteutetaan liittopalkkisiltana.

Huikun sillan pituus 767 metriä, alikulkukorkeus 18 metriä, terästä 4,4 miljoonaa kiloa ja betonia 8 300 kuutiota eli yli 800 betoniautollista.

Pengertielle ajetaan Oulun koillispuolen sorakuopalta 1,3 miljoonaa kuutiota louhosta ja mursketta. Sen viemiseksi pengertyömaalle tarvitaan noin 40 000 täysperävaunurekkaa.

Toinen Riutun silta (lähempänä mannerta) tehdään toisella tekniikalla.

Sen pituus on 737 metriä, alituskorkeus 5 metriä, terästä 2,3 miljoonaa kiloa ja betonia 12 900 kuutiota.

Lue myös:

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*