Lentokenttäpaikkakunnat esittävät 20 miljoonan euron tukea siirtymävaiheeseen

Finavian verkostoliiketoiminnan johtaja Jani Jolkkonen vakuutti valtionyhtiön olevan yhä kiinnostunut myös alueellisesta saavutettavuudesta. Kuva: Pyhtään kunta, Jari Korkki
Suomen lentokenttäverkoston tulevaisuuden kehittämiseen on löytymässä yhteinen tilannekuva valtionyhtiö Finavian ja Finavian ulkopuolisten lentokenttien välillä, Suomen lentokenttäverkosto tiedottaa.
Suomen lentoasemaverkoston tulevaisuutta pohdittiin tiistaina Helsingissä alueellisten lentokenttien Suomen lentokenttäverkoston järjestämässä seminaarissa.
Seminaarista tiedottava verkosto on lentokenttäpaikkakuntien yhteenliittymä.
– Finavia kärsii edelleen koronan ja Ukrainan sodan tuomasta tuplakriisistä, Finavian verkostoliiketoiminnan johtaja Jani Jolkkonen.
– Varsinkin pohjoisen matkailukentät kasvavat, mutta Kajaanin ja Joensuun tapaisilla pienemmillä kentillä liikenne on hiipunut, Jolkkonen jatkaa lentokenttäverkoston tiedotteen mukaan.
Hallitusohjelmaan on kirjattu selkeästi, että nykyinen lentoasemaverkosto jatkaa ainakin vuoteen 2027. Sen jälkeen tilanne on Finaviankin näkökulmasta auki, joskin Jolkkonen toteaa, että ratkaisut kuuluvat tietysti yhtiön valtio-omistajalle.
Helsinki-East Aerodromea Pyhtäällä operoivan Redstone Aeron hallituksen puheenjohtaja Esa Korjula hahmotteli jo uutta yhtiötä kentille, joista Finavia mahdollisesti tulevaisuudessa luopuu.
– Tavoitteena on pitää lentokentät auki, ja se edellyttää joustavampia malleja, pienempiä koneita ja liikennettä tarpeen mukaan, Korjula visioi.
Lentokenttäverkoston kokoonkutsujana toiminut Pyhtään kunnanjohtaja Terhi Lindholm ilahtui yhteisen tilannekuvan muodostumisesta.
– Finavia ja sen ulkopuoliset lentokentät eivät ole lentoasemaverkoston kehittämisessä vastapuolia vaan pikemminkin kumppaneita.
Ylimenokauden rahoitus
Seminaarin yhteydessä julkistettiin myös Suomen Lentokenttäverkoston lausunto liikenne- ja viestintäministeriölle Liikenne12-suunnitelman luonnokseen.
Verkosto kiittää luonnoksesta luettavissa olevaa linjausta päälentoasemien ja muiden lentokenttien muodostamasta verkostosta.
Verkoston mukaan alueellinen saavutettavuus edellyttää kuitenkin ainakin aluksi julkista tukea, tiedotteessa kerrotaan.
– Alueiden saavutettavuuden varmistamiseksi tilanteessa, jossa Liikenne12:n linjausten mukaisesti syntyy päälentoasemien verkosto, tarvitaan ainakin alkuvaiheessa julkista tukea alueellisen ja uuden markkinaehtoisen lentoliikenteen toimintamallin synnyttämiseksi. Alkuvaiheen tarjontaa tukemalla voidaan synnyttää kysyntää, jotta uudet lentoliikennemarkkinat voivat syntyä ja myöhemmin kehittyä joko markkinaehtoisesti tai kohtuullisella julkisella tuella, lausunto toteaa.
Suomen Lentokenttäverkosto ehdottaa Ruotsin tapaan 20 miljoonan euron tukea Finavian ulkopuolisten lentokenttien kehittämiseen sekä tarpeellisen ilmailumääräykset täyttävän infrastruktuurin rakentamiseen.
Suomen Lentokenttäverkostoon kuuluvat: Asikkala/Lahti, Enontekiö, Hanko, Ilmajoki, Joroinen/Varkaus, Kauhava, Kemijärvi, Kuhmo, Lappeenranta, Mikkeli, Oripää, Pyhtää, Rautavaara, Seinäjoki ja Sodankylä.
Lue myös: