Sote-sopu vaikea toteuttaa käytännössä
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
{margin:0cm;margin-bottom:.0001pt;font-size:12.0pt;font-family:’Times New Roman’;}
@page Section1
{size:595.0pt 842.0pt;margin:70.85pt 2.0cm 70.85pt 2.0cm;}
div.Section1
{page:Section1;}
Politiikan ylätasolla aikaan saatu sote-sopu on vaikea
toteuttaa käytännön tasolla, vaikka sote-linjaus viidestä isosta ervasta on
saanut laajaa kannatusta. Jo nyt poliittisissa ryhmissä on alkanut vääntö
käytännön ratkaisuista.
Eduskuntatason poliitikot ovat odottavalla ja epäilevällä
mielellä.
Toteutuksen vaikein osa lienee erva-alueille kaavailtu
kilpailutus, jossa kunnat ja sosiaali- ja terveysalan yritykset kilpailisivat
kansalaisten palvelujen tuottajina. Tämä edellyttäisi arvioiden mukaan sitä,
että kuntien pitäisi yhtiöittää kaikki tarjoamansa palvelut, koska kunnat
toimisivat uudessa järjestelmässä normaaleilla markkinoilla.
Erityisesti SDP on sosiaali- ja terveyspalveluitten
uudistamisessa kaiken aikaa suhtautunut kielteisesti kilpailuttamiseen ja
siihen, että sosiaali- ja terveyspalveluissa yritysten palvelutuotanto
lisääntyisi merkittävästi. Kritiikissä kilpailuttamisesta on käytetty yleisesti
termiä "yksityistäminen".
Vantaan Salminen:
Päätöksenteko pois kunnista
Vantaan apulaiskaupunginjohtaja Jukka T. Salminen hahmotteli
Facebookissa maan suurimman alueen, Uudenmaan, sote-ratkaisua viiden alueen
erva-järjestelmässä.
Palvelujen järjestäjä olisi Salmisen mukaan uusi Uudenmaan
sote-alue, jonne muodostetaan supervirasto, tai metropolihallinto. Päätökset
tekisi kuntayhtymän hallitus ja yhtymäkokous.
Tuottajia olisivat HUS, kaikki kunnat ja yksityiset
tuottajat. Järjestäjänä sote-alue päättäisi jatkossa kuntien sote-palveluista
ja palveluverkoista ja tilaisi palvelut tuottajilta.
Tästä syntyy myös kilpailua.
– Vain parhaat tuottajat menestyvät, Salminen kirjoittaa.
– Rahat kerätään alkuvaiheessa kunnilta sote-alueen kassaan
ja palautetaan sitten tilausten mukana kuntiin. Tässä välissä resursseja
tasataan kuntien kesken.
– Sote päätöksenteko siirtyy siis pois kunnista, mutta
tuottamisen osalta päätöksentekoa jäänee kuntiin, Salminen arvioi.
Rahoitusratkaisun vahva vaihtoehto on Salmisen arvion mukaan
Ruotsin mallin mukainen "raha seuraa potilasta / asiakasta". Siinä
kansalainen valitsee mistä palvelunsa haluaa.
Salminen ennakoi, että valtiosta tulee nykyistä vahvempi
ohjaaja.
Hänen arvionsa mukaan uusi järjestelmä mullistaa soten ja
kuntakokonaisuuden.
Sitra: Uusi malli
katsoo tulevaisuuteen
Sitra kommentoi keskiviikkona, että terveyspalvelujen
järjestämisvastuun siirtäminen kunnista suuremmille erityisvastuualueille on
Sitran mielestä hyvä ratkaisu sosiaali- ja terveyspalveluiden tasa-arvoisuuden
näkökulmasta.
Se katsoo pitkälle tulevaisuuteen ja mahdollistaa
tasavertaiset palvelut kaikille suomalaisille. Vahva järjestäjä pystyy paremmin
vastaamaan kehittyvän lääketieteen, lääkkeiden ja teknologian tuomiin
hoitomahdollisuuksiin.
Perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon sekä sosiaali-
ja terveyspalveluiden integroiminen ovat uudistuksen tärkeimpiä kulmakiviä
kansantalouden näkökulmasta, Sitran johtaja Antti Kivelä totesi.
Kuva: Ville Miettinen