Vakituisten asukkaiden määrä maaseudulla vähenee, mutta vapaa-ajan asukkaiden palvelukysyntä lisääntyy, mikä voi sekä ylläpitää nykyistä palvelutasoa että edesauttaa uusien palvelujen kehittymistä. 

Vapaa-ajan asukkaat ovat halukkaita käyttämään paikallisia palveluja, jos tarjontaa vain on ja tiedotukselliset ongelmat saadaan ratkaistua. Olennaista on vuorovaikutuksen kehittäminen palvelujen tuottajien ja kuluttajien välillä.
 
Tämä selviää Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin tekemässä tapaustutkimuksessa, joka kohdistui Kouvolan vapaa-ajan asukkaisiin. Tutkimus oli osa valtakunnallista palvelujen saavutettavuuden kehityksen tarkastelua sekä vakituisten että vapaa-ajan asukkaiden näkökulmista. 

Tapaustutkimuksessa selvitettiin sekä palvelujen fyysistä saavutettavuutta että sitä, miten vapaa-ajan asukkaat löytävät tiedon paikallisista palveluista ja kuinka tähän vaikuttaa esimerkiksi vapaa-ajan asukkaiden identiteetti mökkikunnassa. Kyselylomake lähetettiin noin 2 000 vapaa-ajan asunnon omistajalle, joista vastasi 37 prosenttia.

Tutkimuksen muina toteuttajina olivat Suomen ympäristökeskus, jonka vastuulla oli valtakunnan tason paikkatietoaineistoihin perustuva analyysi sekä Itä-Suomen yliopiston Matkailualan opetus- ja tutkimuslaitos.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*