Kuntalaiset ovat edelleen tyytyväisiä palveluihin
Kuntalaisten tyytyväisyyttä on seurattu jo lähes 30 vuotta. Tyytyväisyys sairaalapalveluihin on kasvanut.
Päättyvä valtuustokausi ei ole tuonut suuria muutoksia suhtautumisessa kuntapalveluihin ja kunnan toimintaan, ilmenee kaupunki- ja kuntapalvelututkimuksen (KAPA) tuloksista.
Tutkimukseen osallistui 15 kuntaa. Espoo, Forssa, Helsinki, Kokkola ja Kemi ovat seuranneet kuntalaisten tyytyväisyyttä kerran valtuustokaudessa toteuttavalla asukaskyselyllä 1980–luvulta alkaen. Monesta muusta kunnasta on olemassa lyhyempiä seurantatietoja.
Edelliseen, vuonna 2008 tehtyyn tutkimukseen verrattuna tyytyväisyys on lisääntynyt useassa kunnassa sairaalapalveluihin, nuorten harrastustoimintaan, urheilu- ja pelikenttiin, lasten leikkipaikkoihin, kierrätystoimintaan ja melun torjuntaan.
Taloussuhdanteen yleinen muutos näkyy siinä, että aikaisempaa useammat ovat tyytymättömiä kuntien onnistumiseen yritystoiminnan edistämisessä. Sen sijaan arviot kunnan talousasioiden hoidosta ovat joissakin kunnissa jopa parantuneet.
Aikaisempaa tyytymättömämpiä ollaan usein vanhusten kotihoitoon ja vanhusten asumispalveluihin.
Tyytyväisyys kunnan palveluihin on ollut viimeisen 29 vuoden aikana alhaisimmillaan huippusuhdanteessa 1989 ja korkeimmillaan lamavuonna 1993. Tulosten perusteella kunnan palveluilta vaaditaan siis enemmän kun yleinen taloudellinen tilanne on hyvä.
Finnish Consulting Groupin (FCG) tekemään selvitykseen vastasi touko-kesäkuussa noin 6 700 henkilöä 15 kaupungista ja kunnasta. Lomakekysely lähetettiin 19 500 henkilölle.
Tyytyväisimmät asukkaat Kokkolassa
Asukkaat ovat tyytyväisiä edelleen etenkin kirjastoihin, juomaveteen ja neuvoloihin, sen sijaan usein ollaan tyytymättömiä terveyskeskuksen lääkäripalveluihin ja katujen hoitoon. Kokonaisuutena kunnan palveluihin oltiin tyytyväisimpiä Kokkolassa.
Kuntalaiset ovat perinteisesti pitäneet omia vaikuttamismahdollisuuksiaan heikkoina ja he olivat myös tällä kerralla usein tyytymättömiä kunnan luottamushenkilöiden toimintaan.
Hoitoonpääsylle plussaa, verkkopalveluille miinusta
Terveyskeskuksen palveluja käyttäneet ovat yleensä varsin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Parhaan arvosanan sai nytkin hoidon hyödyllisyys.
Eniten tyytyväisyys oli lisääntynyt jonotusaikaan, hoitoon pääsy on siis helpottunut neljässä vuodessa.
Tyytyväisyys kuntien verkkopalveluihin on useissa kunnissa laskenut, vaikka se onkin edelleen melko korkealla tasolla. Esimerkiksi käytön helppouteen oli tyytyväisiä 2/3 vastaajista.
Kuntien Internet-palvelut ovat hyvin laajoja ja tyytymättömyyttä aiheuttaakin tietojen löydettävyys, tyytymättömiä oli jopa kolmasosa vastanneista.