Digital Mikkeli -hankkeen tilaisuudessa 10. päivä joulukuuta Helsingissä puhunut hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen korostaa sähköisten palvelujen tärkeyttä kuntatuottavuuden parantamisessa. Tilaisuudessa palkittiin kilpailun tuloksena syntyneitä parhaita ideoita sähköisistä palveluista kuntalaisten arjen helpottamiseksi.

– Kuntien palveluista vasta noin kaksi prosenttia on sähköisiä. Onkin tärkeää, että kansalaisille ja yrityksille tarjottavien sähköisten palvelujen osuutta nyt määrätietoisesti lisätään. Palveluiden digitalisointi ja automatisointi lisää paitsi tuottavuutta, nostaa myös usein palveluiden käyttömukavuutta, Virkkunen sanoo.

Mikkelissä käännettiin totutut hankintatavat ylösalaisin, ja arkea helpottavia digitaalisia ratkaisuja etsittiin valtakunnallisen kilpailun avulla. Valmiiden tarjouspyyntöjen sijaan ehdotusvalta siirrettiin kansalaisille ja yrityksille, jotka saivat esittää ratkaisuja näkemiinsä epäkohtiin ja ongelmiin.

Tuloksena oli 75 ehdotusta suurilta ja pieniltä yrityksiltä sekä yksitoista elämää helpottavaa ideaa kuntalaisilta ympäri Suomen.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



– Osa esitetyistä ratkaisuista oli isoja, jotka vaativat koko tietojärjestelmän ja palveluarkkitehtuurin uudistamista. Osa ehdotuksista on pieniä, jotka eivät vaadi isoja muutoksia ja voidaan ottaa heti käyttöön. Osalla oli jo täysin valmiita palveluja, osalla isoa tuotekehitystyötä vaativia, kertoo Mikkelin kaupungin kehitysjohtaja Soile Kuitunen.

– Monessa ehdotuksessa julkisen ja yksityisen palveluntuotannon raja hämärtyy ja palvelut laajenevat aivan uusille alueille. Juuri tällaista kirjoa ja uutta ajattelua haimmekin, Kuitunen iloitsee.

Mikkelin kaupungin tiedote

VM:n tiedote

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*