Kuntien väliset erot erityisoppilaiden osuudessa ovat kasvaneet erityisoppilaiden määrän kasvaessa, ja oppimisvaikeuksiin tarjottu tuki vaihtelee kunnittain, selviää Valtiontalouden tarkastusviraston tuoreesta tarkastuskertomuksesta Erityisopetus perusopetuksessa.

Erityisopetuksen oppilaiden määrä on kasvanut vuosina 2001–2010 noin 60 prosenttia. Eri ikäryhmät ovat olleet erilaisessa asemassa erityisopetuksen suhteen koko perusopetuksen ajan viime vuosia lukuun ottamatta.

Erityisopetus painottuu nykyisin perusopetuksen viimeisiin vuosiin. VTV:n mukaan tarvetta erityiseen tukeen ja oppimäärien yksilöllistämiseen viimeisillä luokilla tulisi pyrkiä vähentämään varhaisemmalla puuttumisella sekä osa-aikaisella erityisopetuksella.

Kuntien varallisuus vaikuttaa etenkin lievin perustein annettuun tukeen. VTV muistuttaakin, että tukijärjestelmää tulisi kehittää niin, että oppilaan oikeus saada tukea toteutuu koko maassa tasavertaisesti.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Raportissa todetaan myös, että tukijärjestelmää kehitettäessä tulisi huolehtia varhaisen puuttumisen ja osa-aikaisen erityisopetuksen saatavuudesta, jotta voitaisiin vähentää tarvetta erityiseen tukeen ja oppimäärien yksilöllistämiseen perusopetuksen viimeisillä luokilla. Erityisoppilaiden määrän kasvaessa myös yksilöllistettyä oppimäärää suorittavien oppilaiden osuus on kaksinkertaistunut perusopetuksen päättövaiheessa, ja tämän ryhmän siirtyminen toisen asteen opintoihin ja työelämään on heikompaa kuin muiden oppilaiden.

Perusopetuksen rahoitusjärjestelmä perustuu oletukselle, ettei erityisopetuksen tarve vaihtele kuntien välillä. Tarkastuksen tulosten perusteella kuitenkin erityisoppilaiden sosioekonominen tausta on keskimäärin heikompi kuin muiden oppilaiden. Siten alueilla, joissa väestön sosioekonominen tausta on heikompi, myös tuen tarve voi olla suurempi.

Kuntien peruspalvelujen valtionosuusjärjestelmän uudistamisen yhteydessä olisi hyvä arvioida sosioekonomisten indikaattoreiden soveltuvuutta perusopetuksen valtionosuuksien laskennassa.

VTV myös kehottaa parantamaan erityisopetuksen tilastointia, joka nykyisellään on puutteellista. Oppilaille tarjotusta tuesta ja tukeen suunnatuista resursseista sekä niiden vaikuttavuudesta ei näin ollen ole saatavilla riittävästi tietoa.

Linkki: VTV:n tarkastusraportti Erityisopetus perusopetuksessa

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*