Kahdeksatta kertaa järjestetyn Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun voitot menivät Lappeenrantaan, Mikkeliin ja Porvooseen. Lappeenranta nappasi suomenmestaruuden kahdessa eri sarjassa. Kilpailuun ilmoitettiin yhteensä 53 työtä kilpailukyky-, matkailu- ja rekrytointisarjoihin sekä vuoden markkinointituote -sarjaan. Palkinnot jaettiin Piiri 2013 -suurtapahtumassa Kuopiossa 21.5.2013
 
Kilpailussa oli jaossa yhteensä yli 100 000 euron arvosta kampanjapalkintoja, jotka jaettiin tasan kunkin sarjan voittajan kesken. Kampanjat toteutetaan kilpailun yhteistyöyritysten kanssa ja ne koostuvat medianäkyvyydestä ja kampanjapalveluista. Rekrytointisarjassa palkittiin ainoastaan voittaja, muissa sarjoissa valittiin myös hopea- ja pronssisijat.
 
Voittojia neljässä sarjassa
 
Kilpailukykysarjassa voitto meni Lappeenrannan kaupungin Hynysenranta-sovellukselle. Hynysenranta.fi on interaktiivinen videosovellus, jossa käyttäjä haastaa Kotiteollisuus-yhtyeen Jouni Hynysen monenlaisiin puuhiin täydentämällä haluamallaan verbillä lauseen: ”Lappeenrannassa ei ainakaan voi…” Huumorilla höystetty ja aivan uudella toteutustavalla tehty sovellus on tuomariston mukaan nuorta kohderyhmää hyvin puhutteleva.
 
Matkailusarjassa kultaa nappasi Mikkelin seudun elinkeinoyhtiö Miset Oy:n hanke Mikkeli region ”goes digi” in Russian market. Venäjä on tärkeä kohderyhmä Itä-Suomen matkailulle, ja Mikkelissä onkin päätetty satsata erityisesti Pietarin seudun venäläisten matkailijoiden houkuttelemiseen. Tuomaristo piti merkityksellisenä kampanjan saamaa laajaa näkyvyyttä ja erityisesti sitä, että kampanja on lyönyt läpi myös venäläisten vastineessa Facebookille eli Vkontaktessa.
 
Rekrytointisarjassa parhaaksi työksi valittiin Lappeenrannan kaupungin nuoret PR-lähettiläät. PR-lähettiläät välittävät viestiä kaupungin monipuolisista mahdollisuuksista ja upeasta ympäristöstä erilaisissa edustustehtävissä ja markkinointitapahtumissa. Tuomaristo arvosti erityisesti nuorten osallistamista kaupungin markkinointiin.
 
Vuoden markkinointituotteeksi valittiin Porvoon kaupungin matkailutoimiston Joulu on Porvoossa -kampanja Facebookissa. Kampanjan avulla kerrottiin mielenkiintoisella tavalla Porvoon joulutuotteista ja -palveluista eri kohderyhmille niille sopivissa ympäristöissä. Tuomaristo kiitteli erityisesti kampanjan loistavaa panos-tuotos-suhdetta.
 
Strategiaviestintään on panostettu
 
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun tavoitteena on kehittää markkinointiosaamista kunta-alalla nostamalla esille kunta- ja seutumarkkinoinnin hyviä käytäntöjä ja tuloksellista markkinointia sekä esimerkillistä kunnan työnantajakuvan kehittämistä.
 
– Tänä vuonna mukana oli huomattavan suuri määrä töitä, joiden ydin oli strategian viestintä ja jalkautus. On ilahduttavaa nähdä, että strategiaviestintään panostetaan. Vastaavasti mukana oli usea brändityö, joissa kuitenkin visuaalisen ilmeen uudistus on ollut keskiössä ja itse brändin sisältö, toiminta ja ”pihvi” on jäänyt kevyeksi. Mukana on onneksi myös erinomaisia bränditöitä, joissa kokonaisuus on nivottu osaksi elinvoimaisen kunnan osallistavaa ydintoimintaa, arvioi SM-kilpailun tuomariston puheenjohtaja, Kuntaliiton markkinointipäällikkö Merja Olari-Sintonen.
 
Shortlistasijaa ja palkintoa vaille jäi tänäkin vuonna runsas määrä erinomaisia töitä.
 
– Tuomarointityö ei ole helppoa, sillä lähes jokaisessa työssä on jotain omaa, hyvää ja vahvaa. Kilpailussa töitä on kuitenkin verrattava keskenään ja silloin tulokset sekä panos-tuotos -suhde määrittävät pärjäämisen, Olari-Sintonen toteaa.
 
Yhteistyötä kilpailukyvyn hyväksi
 
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun järjestävät kunta- ja seutumarkkinoinnin kehittämistyötä tekevät järjestöt: Suomen Kuntaliitto, Seudulliset Kehittämisyhteisöt SEKES ry sekä Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys SUOMA ry. Kilpailu on osa Piiri-toimintaa, joka on avoin ja maksuton yhteistyö- ja kehittämisverkosto kuntien, seutujen ja alueiden markkinointiosaamisen vahvistamiseksi.
Piiri-verkoston yhteistyöyrityksiä ovat Helsingin Sanomat, MTV3, Otavamedia, KL-Kustannus Oy / Kuntalehti, Finlands kommuntidning.
 
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*