Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa 18 semifinalistia
Voittaja selviää Piiri 2013 -tapahtumassa toukokuussa.
Kahdeksannen kerran järjestettävän Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun semifinalistit on valittu. Kilpailuun osallistui yhteensä 53 kilpailutyötä.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun tavoitteena on kehittää markkinointiosaamista kunta-alalla nostamalla esille kunta- ja seutumarkkinoinnin hyviä käytäntöjä eli esimerkillistä ja tuloksellista markkinointia.
– Iso osa kilpailutöistä on todella ammattimaisesti toteutettu, tarkasti rajattu ja kohdennettu täsmätoimenpiteillä. Niissä on myös nähtävissä selkeitä tuloksia. Osassa töistä panos-tuotos-suhde on erinomainen, Kuntaliiton markkinointipäällikkö Merja Olari-Sintonen toteaa.
– Mukana oli tänäkin vuonna useampi brändityö, joskin monessa brändityössä näyttää visuaalisen ilmeen uudistus olevan keskiössä ja varsinainen brändisisältö jää kevyeksi, toteaa SM-kilpailun tuomariston puheenjohtaja.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun järjestävät kunta- ja seutumarkkinoinnin kehittämistyötä tekevät järjestöt: Suomen Kuntaliitto, Seudulliset kehittämisyhteisöt SEKES ry sekä Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA ry.
SM-tittelistä kilpaillaan neljässä sarjassa
Kilpailun voittajat julkistetaan Piiri 2013 -tapahtumassa Kuopiossa 21. toukokuuta. Kilpailussa palkitaan parhaat työt neljässä sarjassa.
Kilpailukykysarjassa palkitaan markkinointia, jonka tavoitteena on seudun tai kunnan kilpailukyvyn ja elinvoimaisuuden kehittäminen ja muutosprosessien tukeminen.
Matkailusarjassa palkitaan markkinointia, jonka tavoitteena on kotimaisten tai ulkomaisten matkailijoiden tai kävijöiden houkutteleminen kuntaan tai seudulle.
Rekrytointisarjassa palkitaan markkinointia, jonka tavoitteena on kuntien oman työnantajamaineen tukeminen sekä osaajien houkutteleminen seudulle.
Vuoden markkinointituote -sarjassa palkitaan innovatiivinen ja ainutlaatuinen tuote, toteutus, materiaali tai markkinointiteko.
Voittajille palkintoja 100 000 euron arvosta
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun kunkin sarjan voittaja saa palkinnoksi Suomen mestarin arvon, kampanjanäkyvyyttä ja kunniakirjan. Tuomaristo voi lisäksi nimetä sarjojen hopea- ja pronssityöt tai jakaa kunniamainintoja. Tuomaristo jakaa yhteensä 100 000 euron arvosta kampanjapalkintoja sarjojen voittajille. Kampanjat toteutetaan kilpailun yhteistyöyritysten kanssa.
Kilpailu on osa Piiri-verkoston toimintaa. Piiri-verkosto on avoin ja maksuton yhteistyö- ja kehittämisverkosto kuntien, seutujen ja alueiden markkinointi- ja viestintäosaamisen vahvistamiseksi.
Piiri-hankkeen yhteistyöyrityksiä ovat Helsingin Sanomat, MTV3, Otavamedia, KL-Kustannus Oy/ Kuntalehti, Finlands kommuntidning.