Kouvolassa viedään matkailuneuvontaa entistä enemmän sinne, missä ihmiset liikkuvat. (Kuva: Kouvolan kaupunki)

Entistä vähemmän ympäri vuoden avoinna olevia infopisteitä ja entistä enemmän panostusta sähköisiin palveluihin on trendi kuntien matkailupalveluissa. Matkailijat hakevat tänä päivänä informaatiota sähköisten viestimien kautta, eivätkä ovet enää käy menneiden vuosikymmenten malliin torin reunalla töröttävissä infopisteissä. Tämä on huomattu myös Kouvolassa, jossa on päätetty lakkauttaa kävelykatu Manskin varrella sijaitseva matkailuneuvonnan toimipiste kesän jälkeen. Vapautuvat resurssit suunnataan digitaaliseen markkinointiin ja erilaisiin sähköisiin kanaviin. Täysin henkilökohtaisesta matkailuneuvonnasta ei Kouvolassakaan luovuta, mutta sitä suunnataan entistä tarkemmin matkailukeskuksiin ja tapahtumiin. -Tähän suuntaan on menty useissa kaupungeissa. Resursseja kohdistetaan oman alueen matkailupalveluiden tuotteistamiseen ja sähköisten palvelujen sisällöntuotantoon. Asiakkaita palvellaan sosiaalisessa mediassa ja esimerkiksi chat-palvelun avulla, lupaa Kouvola Innovationin kehittämispäällikkö Kirsi Vainio. -Lähtökohtana toimintatavan muutoksessa on sekä asiakkaiden että paikallisten matkailuyrittäjien palveleminen vielä entistäkin paremmin. Palvelut eivät tässä muutoksessa heikkene, vaan ne paranevat, jatkaa Vainio.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*