Kuntaliitto vauhdittaa palvelujen digitalisoitumista
Kuntaliitto tiivistää työtään kuntien digitaalisen palvelun tukemiseksi. Liittoon on perustettu Kansallisen palveluarkkitehtuurin tavoitteiden toteutumista kuntasektorilla tukeva hanketoimisto.
Kansallisen palveluarkkitehtuurin avulla on tarkoitus helpottaa ja siten lisätä sähköisten palvelujen käyttöä. Kansalaisille muodostuu yksi paikka, josta löytyvät omat tiedot ja sähköiset palvelut.
– Tarkoitus on edistää sähköisten palveluiden kehittämistä kunnissa, tiivistää projektipäällikkö Tommi Karttaavi Kuntaliitosta.
Kuntaliiton projektitoimiston tehtävänä on tukea kuntia kansallisen palveluarkkitehtuurin käyttöönotossa sekä tiedon, yhteistyön ja hyvien käytäntöjen levittäminen.
Tehtävänä on erityisesti tunnistaa ja kuvata ne kohteet, joilla palveluarkkitehtuurilla pystytään tuottamaan kunnille ja sitä kautta kansalaisille eniten hyötyjä. Tästä edetään eri osapuolten yhteistyönä toteutukseen ja käyttöönottoon.
Apua tiedonkulkuun
Kun valtakunnallista järjestelmää ei ole ollut olemassa, kunnissa on otettu käyttöön omia ratkaisuja. Niiden erilaisuus vaikeuttaa kuntalaisten asiointia ja viranomaisten keskinäistä yhteistyötä.
KaPA eli Kansallinen palveluarkkitehtuuri kokoaa yhteen sähköiset palvelut niin, että tieto kulkee myös organisaatioiden ja palvelujen välillä sujuvasti. Se mahdollistaa automatisoidun tiedonsiirron julkisen hallinnon toimijoiden ja yritysten välillä.
Palveluissa asioivien valtuuksien määrittelyä selkeytetään niin, että henkilö voi asioida saamiensa valtuuksien mukaisesti paitsi omasta puolestaan, myös hoitaa jonkun toisen henkilön, yrityksen tai muun tahon asioita.
Henkilö voi seurata ja tarkistaa itseään koskevia tietoja. Lisäksi hänelle muodostuu oma palvelunäkymä, joka kokoaa hänen tarvitsemaansa tietoa.
Tietojen yhteiskäyttö parantaa palveluja
– Suomessa on 317 kuntaa, jotka ovat digitaalisten palvelujen hyödyntämisessä hyvin eri vaiheessa. Kansallisia ratkaisuja odotellessa on rakennettu paikallisia toimintamalleja. Useamman kunnan kanssa asioivien kansalaisten tai yritysten voi olla vaikea hahmottaa toisistaan poikkeavia asiointitapoja, sanoo ohjelmapäällikkö Maria Nikkilä valtiovarainministeriöstä.
– Kuntasektori on niin laaja osa julkista hallintoa, että sen mukaantulo kansalliseen palveluarkkitehtuuriin tuottaa merkittäviä hyötyjä koko julkisen hallinnon digitalisaatiolle, toteaa Kuntaliiton tietoyhteiskunta-asiain päällikkö Heikki Lunnas.
– Erityisesti tietojen yhteiskäyttö lisää palvelujen laatua ja toiminnan tuottavuutta. Kuntaliitto on kunnille luonteva yhteistyökumppani ja siksi olemme päättäneet panostaa omalta osaltamme KaPA-työhön, Lunnas sanoo.