Euroopan alueiden komitea ei ole tyytyväinen Euroopan komission perjantaina hyväksymään strategiaan digitaalisten EU:n sisäisten markkinoiden kehittämisestä.

Komissio hyväksyi toimet ja linjaukset, joilla on tarkoitus parantaa kuluttajien ja yritysten digitaalisten tuotteiden ja palvelujen saantia koko Euroopassa, luoda suotuisat ja tasapuoliset olosuhteet digitaaliverkoille ja innovatiivisille palveluille sekä maksimoida digitaalitalouden kasvupotentiaali.

Tällä hetkellä pienten ja keskisuurten alan yritysten myynnistä 7 prosenttia suuntautuu yrityksen kotimaan ulkopuolelle.

Alueiden komitean (AK) mukaan Euroopan komission ehdotuksissa ei oteta huomioon kunta- ja aluehallinnon merkitystä laajakaistainfrastruktuurin toteuttamisessa eikä niiden roolia sähköisen hallinnon alalla ja suurten tietomäärien kehittämisessä julkisten ja yksityisten palvelujen parantamiseksi.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



AK peräänkuuluttaa konkreettisempia ideoita ja aloitteita uusien investointien houkuttelemiseksi ja varoittaa, että suunnitelmassa ei puututa riittävän ponnekkaasti sääntelyn hajanaisuuteen jäsenvaltioiden välillä.

– Digitaalisten sisämarkkinoiden idea sisältää kaikki oikeasuuntaiset ajatukset. Poistamalla esteitä ja parantamalla kuluttajien mahdollisuuksia hankkia tuotteita verkon kautta voidaan luoda työpaikkoja ja torjua työttömyyttä. Tätä kehitystä on vauhditettava, sanoo Alueiden komitean puheenjohtaja Markku Markkula.

– Alueellisen ulottuvuuden sivuuttaminen voi kuitenkin pahentaa jo olemassa olevia eroja internetin saatavuudessa. Koska tavoitteenamme on todellinen digitaalinen vallankumous, erojen poistamisen tulisi olla etusijalla, Markkula muistuttaa.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*