VATT: Koulujen lakkauttaminen ei heikennä oppilaiden koulumenestystä
Koulunsa lakkauttamisen vuoksi opinahjoaan vaihtamaan joutuvat oppilaat eivät pärjää muita heikommin koulussa, kertoo VATT:n tutkimus.
Tutkija Ramin Izadin tutkimuksessa tarkasteltiin koulujen lakkauttamisen vaikutusta oppilaiden yhdeksännen luokan arvosanoihin, yhteishaussa onnistumiseen sekä lukiosta valmistumistodennäköisyyteen.
Tutkimuksen kohteena olleet lakkautetut koulut olivat pääosin pieniä, kaupunkien ulkopuolella sijaitsevia ala-asteita. Lakkautettujen koulujen oppilaat siirtyivät ympäröiviin kouluihin, jotka ovat keskimäärin lakkautettuja kouluja isompia ja kauempana oppilaan kotoa.
Aineistona käytettiin noin 600 oppilasta, joiden koulu lakkautettiin vuosina 1999-2000 oppilaiden ollessa ala-asteen viimeisillä luokilla. Tätä koeryhmää verrattiin ominaisuuksiltaan samankaltaiseen verrokkiryhmään.
Verrokkiryhmä muodostettiin siten, että jokaiselle koeryhmän oppilaalle etsittiin pari, jolla on sama sukupuoli, äidinkieli, luokkakoko, koulukoko, koulumatka ja syntymävuosi, mutta jonka koulua ei ollut lakkautettu. Tutkimusasetelman tarkoituksena oli sulkea pois mahdollisuus siitä, että lakkauttamisen sijaan ryhmien väliset ominaisuuserot selittäisivät tuloksien erot.
Kummallekin ryhmälle laskettiin oppilaiden keskiarvot kolmelle lopputulemalle: pääsy haluttuun toiseen asteen koulutuspaikkaan, valmistuminen ylioppilaaksi ja arvosanojen keskiarvo. Tulosten mukaan näiden muuttujien erot ryhmien välillä ovat pieniä ja selittyvät satunnaisvaihtelulla. Väitteelle koulujen lakkauttamisen kielteisistä vaikutuksista koulumenestykseen ei siis löydy empiiristä tukea.