KKV:n selvitys: Potilaan valinnanvapaus ei toteudu
Potilaat ovat voineet vuoden 2014 alusta valita itse terveysasemansa. (kuva: Jorma Ylönen)
Potilaan oikeus hoitopaikan valintaan on kirjattu lainsäädäntöön, mutta valinnanvapauden nykyinen toteutustapa mitätöi sen monin paikoin, todetaan Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) selvityksessä.
Samalla valinnanvapaudesta periaatteessa seuraavat taloudelliset ja terveyspoliittiset hyödyt, kuten uusien innovatiivisten toimintamallien synnyttäminen ja käyttöönotto, ovat siksi toistaiseksi jääneet saavuttamatta.
Potilaat ovat voineet vuoden 2014 alusta valita itse terveysasemansa ja tietyin rajoituksin myös erikoissairaanhoidon hoitopaikkansa kaikista julkisista terveysasemista ja sairaaloista.
Selvityksen mukaan valinnanvapautta koskevat säädökset ovat hajallaan eri laeissa, eikä yhtenäisiä toimintamalleja ole toistaiseksi saatu aikaan. Mahdollisuudet valinnanvapauden hyödyntämiseen riippuvat siksi olennaisesti muun muassa potilaan terveydentilasta, osaamisesta ja taloudellisista resursseista. Valinnanvapauden toteutumiseen liittyy myös logistisia ongelmia, kuten ongelmat potilastietojen siirtymisessä toimipaikkojen välillä.
Selvitysraportin on kirjoittanut KKV:n erikoistutkija, YTT Helena Tuorila. Selvityksen yhteydessä on haastateltu muun muassa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL), Kelan, sosiaali- ja terveysministeriön (STM) sekä Kuntaliiton edustajia.
Selvityksen toinen osa, jossa tarkastellaan valinnanvapaudesta tiedottamista ja palvelusetelijärjestelmän hyödyntämistä terveydenhuoltopalveluissa, valmistuu syksyllä. Jatkoselvitys toteutetaan yhteistyössä aluehallintovirastojen kanssa.