Jari Koskinen toivottaa sote-alueet tervetulleiksi Kuntaliittoon.

Itsehallinnollisten alueiden muodostamisen myötä kunnista lähtee merkittävä osa tehtävistä. Kuntasektorilla mietitään sen vaikutusta koko sektorin organisoitumiseen, muun muassa Kuntaliittoon ja eläkevakuutusyhtiö Kevaan.

– Meillä on selvänä lähtökohtana se, että uudet itsehallintoalueet tulisivat myös mukaan Kuntaliiton toimintaan vaikkapa jäseninä, Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen sanoo.

– Uskomme, että meillä on sekä substanssiosaamista että edunvalvontaosaamista, jota voimme tarjota itsehallintoalueille.

– Kun asiat tarkemmin selviävät, voimme tehdä tarkempia suunnitelmia. Voi olla, että tuleva muutos vaatii kuntaliiton sääntöjen muuttamista sekä organisaatiomme viilausta uuteen asentoon, Koskinen arvelee.

Kevan kannalta pidetään olennaisena, että sen asiakaspohja ei kapene.

Työmarkkinasektorilla mietitään, ketkä ovat neuvotteluosapuolia muutosprosessissa ja sen jälkeen.

 

Otsikkoa täsmennetty 26.11. klo 17.58

 

 

 

 

 

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Luottoluokittajat haluavat : PL 121 §:n asukkaitten aito 18 alueen itsehallinto sanoo:

    Luottoluokittajat haluavat perustuslaillisen soten.

    Perustuslakivaliokunta on tehnyt ennakkopäätöksen:

    – nykyinen Kainuun sote on jo 11 vuotta sitten saanut itsehallintostatuksen.

    – nykyinen Etelä-Karjalan Eksote tekee täysin aitoja perustuslakivaliokunnan tarkoittamia päätöksiä: rahoittaja-budjetoija-järjestäjä-tuottajan perustuslaillinen asema, jota hallitus ja perustuslakivaliokunta eivät saa heikentää.

    Kunnallinen itsehallinto on erinomainen uutinen kestävyysvajeen nopealle pienentämiselle.

    Nopea sote – nopeat kumulatiiviset säästöt

    Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin perustamistavalla Suomeen saadaan perustetuksi sairaanhoitopiirien valtuustoista sosiaali- ja terveyspalvelujen rationalisointivaltuustot kesään 2016 mennessä, kun hallitus lopettaa sotella lypsämisen, vatuloinnin ja Suomen kuntaliiton jäsenkuntien peukaloruuvunin kiristämisen.

    100-prosenttinen perustuslaillinen motivaatio

    Itsehallinnollisilla perustuslaillisilla kunnilla on suuri motivaatio hillitä sosiaali- ja terveyspalvelujen kustannusten nousua, koska kunnilla on AITO PERUSTUSLAILLINEN ITSEHALLINTO:

    – sekä rahoitusvastuu, budjettivastuu että järjestämisvastuu, tuotantovastuu ja innovaatiovastuu paikallisiin tarpeisiin.

  2. Luottoluokittajat haluavat : PL 121 §:n asukkaitten aito 18 alueen itsehallinto sanoo:

    Yle verkossa 5.3.2015:

    Maakunnat eivät jääneet odottamaan eduskuntaa – sote-kuntayhtymiä perustetaan jo täyttä häkää

  3. Luottoluokittajat haluavat : PL 121 §:n asukkaitten aito 18 alueen itsehallinto sanoo:

    Pohjois-Karjalassa on Siun soten perustamisvaihe täydessä vauhdissa.

    Siun soten on tarkoitus aloittaa vuoden 2017.

    Siun sote on 100-prosenttisesti perustuslaillinen.

  4. Laatukäsikirja nopealla aikataululla 18 vapaaehtoiselle sote-alueelle sanoo:

    Kuntaliitto voi tehdä osuutensa.

    Vapaaehtoiset sotet ottavat käyttöön heti perustamisvaiheessa laatukäsikirjan.

    Kuntaliiton ja Kunnallisalan kehittämissäätiön valtakunnallisesti päivitettävässä laatukäsikirjassa kerrotaan kunnissa ja kuntayhtymissä käyttöön otetuista parhaista laatua ja tuottavuutta edistävistä innovaatioista.

    Pääministeri Sipilän soisi palkitsevan 100-prosenttisesti itsehallinnolliset ja 100-prosenttisesti perustuslain tarkkoittamat innovatiiviset sekä kunnalliset että aluekunnalliset itsehallinnot sote-laatukäsikirjan nopeasta soveltamisesta paikallisesti.

    Pääminnisteri ja eduskunta säätää perustuslain 19 §:n edellyttämät sosiaali- ja terveyspalveluiden lait.

    VERKOSSA: Lokala förutsättningar får styra

  5. Kepulaiset kuntasatraapit valmistlevat omia kepulaisia linnoituksiaan muiden (=etelän) maksatettavaksi . On otuoa, että me etelässä maksamme pienten kepulaisten kuntien paikalliset
    kunnantoimistojen ”puluetoimistot”. Kun ei osattua ratkaista kuntauudistusta ( neiti Virkkunen) niin väkisin tehtiin tämä onneton sote-malli. Kaikki varmaan sitä mieltä että ensin olisi pitänyt ratkaista kuntauudistus ja sen pohjalta rakentaa uusi kuntamalli/kuntauudistus ja rakentaa sote-uudistus sen pohhjalle. Vanhan kuntarakenteen päälle se ei onnistu – luulisin ??

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä