Sasi päivittäisi perustuslakia
Kimmo Sasin mielestä perustuslain 124 § on luonut julkisen vallankäytön monopolin, josta olisi pystyttävä irtautumaan.
Perustuslain 124 pykälä joutaa historiaan. Tätä mieltä on ex-kansanedustaja, varatuomari ja diplomiekonomi Kimmo Sasi, joka Elinkeinoelämän valtuuskunnalle tekemässään raportissa esittää pykälän kumoamista. Kimmo Sasi toimi perustuslakivaliokunnan puheenjohtajana vuosina 2003–2011.
-Säännös sitoo tarpeettomasti eduskunnan ja viranomaisten harkintavaltaa tehtävien tarkoituksenmukaisessa järjestämisessä. Muissakaan länsimaissa ei vastaavaa säännöstä ole, Kimmo Sasi toteaa EVA:n tiedotteessa.
Remonttia kaipaa myös perustusvaliokunnan toiminta.
-Nykyisellään vain muutama valtiosääntöoppinut määrittää perustuslain tulkinnan. Valiokunnan tulisi kuulla myös siviilioikeuden asiantuntijoita ja vastakkaisten näkemysten edustajia, Sasi huomauttaa.
Ja mitä se perustuslain 124 § sitten oikein pitää sisällään. Tässäpä suora lainaus perustuslaista:
124 §
Hallintotehtävän antaminen muulle kuin viranomaiselle
Julkinen hallintotehtävä voidaan antaa muulle kuin viranomaiselle vain lailla tai lain nojalla, jos se on tarpeen tehtävän tarkoituksenmukaiseksi hoitamiseksi eikä vaaranna perusoikeuksia, oikeusturvaa tai muita hyvän hallinnon vaatimuksia. Merkittävää julkisen vallan käyttöä sisältäviä tehtäviä voidaan kuitenkin antaa vain viranomaiselle.
EVA Raportti kokonaisuudessaan
Perustuslaki on tehty vaikeasti sivuutettavaksi juuri sen vuoksi, että siihen kirjatut asiat on harkittu sellaisiksi, joista poikkeaminen edellyttää suurta yksimielisyyttä. Tämä sen vuoksi, ettei kulloinenkin hallitus niukalla enemmistöllä voisi tehdä esimerkiksi sellaisia suuria muutoksia ihmisten perusoikeuksiin, joita iso osa vastustaa. Edellisellä vaalikaudella perustuslakiin kaatunut sote on esimerkki siitä, että perustuslaki ei ole joko-tai laki, vaan sekä-että laki. Soteasiassa kiisteeltiin siitä, onko palvelujen järjestäminen tärkeämpää kuin kuntien itsehallinto. Kun perustuslaki antaa suojan molemmille, ei kumpaakaan tavoitetta saa rikkoa, ellei sitä tehdä perustuslain säätämisjärjestyksessä. Suomen perustuslaki on hyvä, eikä sitä pidä ainakaan markkinavoimien vaatimukšesta lähteä muuttamaan.