Peruskoulun tulevaisuus on kuntien käsissä
Lähikoulu tuo eheyttä suomalaiseen yhteiskuntaan, sanoo Aulis Pitkälä. (Kuva: Seppo Haavisto)
Suomen peruskoulua kiitellään yhdeksi maailman parhaista. Mutta säilyykö laatu, kun koulutuksen määrärahoja supistetaan?
Onnistuuko peruskoulu tukemaan syrjäytymisvaarassa olevia, ja pystyykö se tunnistamaan lahjakkuudet?
Suomalainen peruskoulu on maailman parhaita sosiaalisia innovaatioita, sanoo Opetushallituksen pääjohtaja Aulis Pitkälä.
Mutta juuri nyt hän on huolissaan kuntien kyvystä ylläpitää laadukasta perusopetusta ja varhaiskasvatusta sen jälkeen, kun sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät itsehallintoalueille.
– Kunnissa aletaan mennä minimitunteihin ja kun ryhmäkokorahat poistuvat, niin ryhmäkoot alkavat pikku hiljaa kasvaa. Koulutilat ovat myös heikossa kunnossa, mutta onko kunnilla rahaa peruskorjauksiin tai uudisrakentamiseen?
Pitkälän mielestä kuntien tulisi kehittää kaikkia kouluja tasapuolisesti ja satsata enemmän niihin, joilla on enemmän kehitettävää.
– Ei pidä antaa markkinoiden huolehtia siitä, onko koulu hyvä vai huono. Jos mietitään yhteiskunnallista eheyttä ja sen muodostumista, niin minusta lähikoulu tuo eheyttä suomalaiseen yhteiskuntaan, Pitkälä toteaa.
Lue lisää peruskoulun tilasta ja tulevaisuudesta Kuntalehdestä 1/2016