Kuntaliiton mukaan itsehallintoalueisiin liittyvän lainsäädännön tulee olla joustava niin, että sekä kuntien että itsehallintoalueiden erilaiset olosuhteet voidaan ottaa huomioon. Kuntaliitto on huolissaan myös kuntientoimintaedellytystensäilymisestä.

Tuleville itsehallintoalueille ja kunnille tulee antaa mahdollisuus sopia yhteistyöstä ja tehtävien siirrosta molempiin suuntiin, liitto vaatii itsehallintoalueiden perusteista ja sosiaali- ja terveysuudistuksen etenemisestä antamassaan lausunnossa.

Kuntaliitto pitää tärkeänä, että kunta voi itse päättää, mihin itsehallintoalueeseen kuuluu. Samalla liiton mielestä pitää huolehtia, että kaikki tulevat itsehallintoalueet ovat toimintakykyisiä. Liitto edellyttää, että sekä alueiden että kuntien elinvoimasta huolehditaan ja turvataan riittävä rahoitus kuntien tehtäviin.

Kuntaliitto katsoo, että kunnilla ei ole ollut lausuntoa antaessaan käytettävissä riittävästi tietoa valmisteltavan uudistuksen sisällöstä. Enemmän tietoa olisi kaivattu tehtävien jaosta, rahoituksesta eikä henkilöstö- ja omaisuusjärjestelyistä.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



– Kuntien tulisi tietää, miten rahoitus on tarkoitus järjestää ja miten palveluiden järjestämisvastuu ja hallinto toteutetaan niillä alueilla, jotka tukeutuisivat vaativimmissa palveluissa toiseen alueeseen ja toisaalta niillä alueilla, jotka järjestävät myös naapurialueen palvelut, liitto vaatii.

 

Paikallinen elinvoima kuntien käsissä

 

Kuntaliiton mukaan kuntien vastuu korostuu elinvoiman sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä.

– Ympäristöterveyden, rakennusvalvonnan, ympäristönsuojelun ja kaavoituksen yhteistyötä ei pidä rikkoa eri organisaatioihin, vaan niiden tulee jatkaa työtään kunnissa maankäytön ja elinvoimapolitiikan rakentamisessa sekä terveellisen elinympäristön luomisessa.

Edelleen liitto vaatii, että kuntien tulee jatkossakin vastata terveydensuojelulain mukaisista tehtävistä, koska niissä korostuu yhteistyö kunnan muiden toimialojen kanssa.  Kuntaan sijoittuminen antaa lausunnon mukaan myös parhaat mahdollisuudet sujuvaan ja asiakaslähtöiseen yhden luukun palveluun.

 

Valtion ohjaus vain strategista

 

Itsehallintoalueista tulee demokraattisesti, hallinnollisesti, taloudellisesti ja ammatillisesti suuria ja vahvoja organisaatioita. Maakuntajakoon perustuvina ne myös edustavat paikallisten ja alueellisten olosuhteiden tuntemusta, Kuntaliitto katsoo.

Kuntaliitto korostaa, että itsehallintoalueilla tulee olla alueellaan merkittävää itsenäistä päätösvaltaa, ja valtion ohjauksen tulisi olla luonteeltaan strategista.

Kuntaliitto arvioi, ettei käytössä oleva valmisteluaika riitä toimivan rahoitusjärjestelmän luomiseen. Siksi liiton mukaan on varauduttava väliaikaisen rahoitusmallin käyttöönottoon. Liitto antaa lausunnossaan välineitä itsehallintoalueiden talouden ohjaukseen.

Kuntaliitto vaatii, että uudistusten yhteydessä on varmistettava kuntien rahoituksen riittävyys.

– Uudistukseen liittyvät omaisuusjärjestelyt kuntien ja itsehallintoalueiden kesken tulee toteuttaa siten, että ne eivät heikennä kuntien taloutta ja että omaisuuteen liittyvät riskit jakautuvat oikeudenmukaisesti.

 

 

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Kuntalehti

    ”Kuntaliitto korostaa, että itsehallintoalueilla tulee olla alueellaan merkittävää itsenäistä päätösvaltaa, ja valtion ohjauksen tulisi olla luonteeltaan strategista.”

    Kuntaliitto tarkoittaa että kysymys on 19 maakunnan valeitsehallinnosta. Mukaan lukien Ahvenanmaa.

  2. Näyttää siltä, että Kuntaliitto ei edusta eteläkarjalaisten nykyistä maakuntaveroa — PL 121 § sanoo:

    Kuntalehti:

    ”Kuntaliitto arvioi, ettei käytössä oleva valmisteluaika riitä toimivan rahoitusjärjestelmän luomiseen.

    Siksi liiton mukaan on varauduttava väliaikaisen rahoitusmallin käyttöönottoon. Liitto antaa lausunnossaan välineitä itsehallintoalueiden talouden ohjaukseen.”

    Miksi Etelä-Karjalassa pitäisi Kuntaliiton mielestä siirtyä väliaikaiseen rahoitusmalliin? Kaikki toimii erinomaisesti!

    Maakunnassa eli sairaanhoitopiirissä on perustuslain tarkoittama aito, kuntaveroilla rahoitettu asukkaitten erittäin puhdasoppinen, tosiasiallinen perustuslaillisen tarkastelun ja vertailun kestävä perustuslain kansanvaltaan ja yksilön oikeuksiin perustuva itsehallinto:

    1) Maailmankuulu maakunnan sosiaali- ja terveyspiiri on maakunnan asukkaille perustuslaillisesti itsehallinnollisille asukkaille (PL 121 1. ja 4. momentti) erittäin merkityksellinen: asukkaitten itsehallinnollisesti päättämä keskussairaalan päivystyksen taso

    — perustuslaillisesti itsehallinnollisten asukkaitten verotusoikeutta ja kuntaveroja ja sote-valtionisuuksia ei Kuntaliitto saa pois muuten kuin muuttamalla perustuslain 121 §:n sekä Euroopan neuvoston paikallisen itsehallinnon peruskirjan, valtiosopimuksen, joka on täysin Etelä-Karjalan mallin mukainen sekä perustuslain 121 §:n 1. ja 4. momentin mukainen.

    2) Etelä-Karjalassa on perustuslaillisesti itsehallinnollisten asukkaitten aidosti itsehallinnollinen — aidoilla kuntaveroilla rahoitettu itsemääräämisvalta — maakunnan laajuinen maakuntaitsehallinnon palo- ja pelastuslaitos.

    —Rattia kääntämällä ambulanssit pääsevät mihin tahansa valtion rahoittamaan 5 yliopistosairaalaan lääketieteellisin perustein koordinoidusti parhaan avun saamiseksi. Yhtä asukasta kohti näitä ajoja tulee tilastollisesti yhtä asukasta kohti tuskin koskaan. Sen sijaan maakunnan keskussairaalaan on kova ambulanssiliikenne erittäin kiireellisissä tapauksissa ympäri vuorokauden. Perustuslaillisesti itsehallinnollisten asukkaitten terveys ja henki on kysymyksessä — ei Stubbin, Soinin eikä

    3) Etelä-Karjalassa on yhtenäinen sote-ICT.

    4) Etelä-Karjalassa ei ole julkiselle taloudelle haitallisia sote-pörssiyhtiöitä osaoptimoimassa — viemässä Etelä-Karjalan perustuslaillista itsehallintoa merkitseviä a1) kuntaveroja ja a2) sote-valtionosuuksia (johdetut PL 121 §:stä, PL 6 §:stä, PL 19 §:stä, PL 122 §:stä, PL 2 §:stä) veroparatiisisaarille.

    5) Etelä-Karjalan maakuntaitsehallinto ja Etelä-Karjalan kuntien itsehallinto ovat saavuttaneet kustannustehokkuudessa tason, jolla ne ovat 6 vuotta etuajassa hoitaneet osuutensa kestävyysvajeesta kuntoon. Etelä-Karjalassa on kunnilla sisäinen motivaatio pelastaa julkinen talous. Kuntaliitto: Näpit irti!

    Etelä-Karjalasta on perustuslakivaliokunnan ennakkopäätös:

    — Kuntaliiton johtajat eli puolueet yrittävät murskata eteläkarjalaisten aidon itsehallinnon takaavan maakuntaveron (PL 121 §) sekä koko Suomen perustuslain valtion rahoittamalla Etelä-Karjalalla: miljardit vitaavat yhtä putkea pitkin ulkomaille, eivätkä jää itsehallinnollisiin kuntiin ja Etelä-Karjalan nykyiseen aitoon maakuntaitsehallintoon!

    Tässä ei ole kaikki.

    Perustuslakivaliokunta käsittelee kaikki vielä esittämättä olevat kohdat.

    http://www.uutisvuoksi.fi/Online/2015/10/01/Eturivin%20uudistaja,%20sanoi%20brittilehti%20Eksotesta/2015519646609/16

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*