Joulupukki toi kultaa – Rovaniemi vei kuntamarkkinoinnin SM:n
Rovaniemen palkinnon otti vastaan Visit Rovaniemen markkinointisuunnittelija Kaisa Heiskari (vas.). Palkinnon antoivat Kuntaliiton markkinointijohtaja Maritta Mäkelä (kesk.) ja viestintäjohtaja Jari Seppälä (oik.)
Pitkäjänteinen markkinointi ja yhteistyö joulupukkibrändin rakentamisessa ja tuotteistamisessa toivat Rovaniemelle tämän vuoden kuntamarkkinoinnin Suomen mestaruuden.
Tuomaristo kiitti erityisesti joulupukkibrändin ja tuotteen kehittämistä laajalla yhteistyöllä ja lukuisilla käytännön toimilla alueen yrityksissä ja eri yhteisöissä. Yhteinen käsikirja määrittelee tarkoin muun muassa joulupukin hahmon ja yhtenäistää markkinointia.
Hopeasijan sai Helsinki kansainvälisestä, hyvin kohdennetusta kongressimarkkinoinnistaan, ja pronssia otti Somero aktiivisella ja laajalla yhteistyöllä toteutetusta tapahtumatuotannosta ja -markkinoinnista.
Kunniamaininnan saivat Lahti, Kouvola sekä Etelä- ja Pohjois-Karjalan maakuntaliitot.
Kilpailun tulokset julkistettiin Piiri 2016 -tapahtumassa Mikkelissä.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu järjestettiin nyt 11. kerran. Kilpailuun on osallistunut vuosien varrella jo yli 550 markkinointiprosessia tai -kampanjaa muun muassa elinkeino-, matkailu- ja asukasmarkkinoinnin alueilta.
– Kilpailussa on vuosi vuodelta korkeatasoista ja hyvin eri tyyppistä markkinointia. Pitkäjänteisen markkinoinnin merkitys kasvaa edelleen, kun kuntien roolissa vahvistuu alueen elinvoiman ja asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen, sanoo tuomariston puheenjohtaja, Kuntaliiton viestintäjohtaja Jari Seppälä.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu on osa kunta-alan markkinointiosaamisen kehittämistä Piiri-verkostossa. Piirin perustajia ovat Suomen Kuntaliitto, Seudulliset Kehittämisyhteisöt SEKES sekä Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys SUOMA. Piiri on avoin ja maksuton kuntien ja alueiden yhteistyö- ja kehittämisverkosto. Piiri-verkoston yhteistyöyrityksiä ovat Helsingin Sanomat, MTV3, Otavamedia, Kuntalehti ja Kommuntorget.
SM-kilpailun tuomaristoon kuuluivat tänä vuonna SEKES ry:n toiminnanjohtaja Yrjö Westling, SUOMA ry:n toiminnanjohtaja Hannu Komu, Puolustusvoimien yhteisömarkkinoinnin suunnittelija Ari Lohenoja, Haaga-Helia ammattikorkeakoulun yliopettaja Teemu Moilanen, MARK Suomen Markkinointiliiton toimitusjohtaja Lauri Sipilä sekä Suomen Kuntaliiton markkinointijohtaja Maritta Mäkelä ja viestintäjohtaja Jari Seppälä.
PALKITUT:
Someron kaupunki: Nostalgiaviikko – yhteistyöllä 50 tapahtuman spektaakkeli
Helsinki Convention & Events Bureau / Helsingin Markkinointi Oy: Highlights in HEL
KUNNIAMAININNAT: