Sotesta ja maakuntauudistuksesta tuskin tulee mitään uutta tietoa ennen juhannusta, sanoi alivaltiosihteeri Tuomas Pöysti torstaina Kuntalehdelle. Pöysti toimii sote-valmistelun projektijohtajajana.

– Kesäkuun aikana pitäisi tulla. Se aikataulu pitää edelleen, hän sanoi.

Pöysti vahvisti, että neuvotteluja on käyty tällä viikolla ja käydään myös tänään.

Neuvottelutilannetta muuttaa jonkin verran kokoomuksen ministerivaihdos.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Puolueen sote-vastaavana olleen Petteri Orpon tilalla on nyt Paula Risikko, joka tosin on ollut koko ajan yksi kokoomuksen keskeisistä neuvottelijoista asiantuntemuksensa vuoksi. Risikko on toiminut aiemmin muun muassa sosiaali- ja terveysministerinä.

Risikko pitänee nyt huolta siitä, että kokoomukselle tärkeä valinnanvapaus hoidetaan maaliin.

Aikataulu on pettänyt monta kertaa

Tampereen yliopiston tiloissa maanantaina järjestettyyn seminaariin odotettiin luonnoksia sote-uudistuksen lakipaketista, mutta niitä ei yllättäen saatukaan. Pöysti vakuutti tuolloin, että lakiluonnoksia julkistetaan tämän kuun aikana.

Julkistaminen on siirtynyt eteenpäin jo monta kertaa.

Sote-uudistuksen valmistelusta vastaavan perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehulan, kesk., mukaan tulossa on 600 liuskaa, joissa on 25 lakikokonaisuutta. Pykäliä on 590.

Rehula sanoi Tampereella, että jatkolinjaus sote-palveluiden valinnanvapaudesta tehdään ”ihan lähiaikoina”.

Rehulan mukaan valinnanvapausmalli aiotaan saada pykälämuotoon marras-joulukuussa, jolloin lausuntokierros alkaisi.

Valinnanvapauden piiriin ovat tulossa perustason palvelut ja osin myös erityistason palvelut.

Professori Mats Brommelsin johtama ryhmä esitti toukokuun lopussa, että asiakkaan valinnanvapaus pitäisi toteuttaa siten, että asiakas listautuisi valitsemaansa sosiaali- ja terveyskeskukseen, joka tarjoaa tietyt peruspalvelut.

Lisäksi asiakas voisi valita muista valinnanvapauden piiriin kuuluvista palveluista, jos keskus on arvioinut hänen niitä tarvitsevan.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Kokoomus haluaa julkisen soten alasajoa Suomen kunnissa sanoo:

    Kaikki Kokoomuksen esittämät sote-mallit ovat olleet suurkaupunkikeskeisiä, keskittäviä ja perustuslakiongelmallisia.

    Paula Risikko on toiminut vuodesta 2007 lähtien soteen liittyvissä ministeritehtävissä eivätkä tulokset ole oleet luottamusta herättäviä.

  2. Kokoomus yrittää perustuslain vesittämistä jälleen kerran sanoo:

    Manner-Suomen 18 maakuntaan ei saada perustuslaillista rahoitusmallia, kun Sipilän hallitus eli kokoomus sanoo ottavansa käyttöön valtion rahoituksen ”tilapäisesti”.

    Perustuslakivaliokunta ei voi lähteä ”tilapäiselle tielle.

    Tavallisella lailla säädetään asioita, jotka on lähtökohdiltaan mahdollisia vain valtiorahoitteisessa mallissa. Näistä asioista eduskunnan kolmanneksi suurimman puolueen, kokoomuksen valinnanvapausmalli perustuu valtion ”köttärahoitukseen”.

    – Valtiosääntöasiantuntijoiden tarkkuus valtiorahoitteisuuden, rahoitusperiaatteen, yhdenvertaisuuden ja kansanvallan suhteen on välttämätöntä. Poliitikot perustuslakivaliokunnassa yrittävät varmasti suhuttaa kansaa silmään.

    Könttärahoituksen on keksinyt Lauri Tarasti perustuslain kiertämiseksi. Kaikkille, myös hallituspuolueille, on julkisen keskustelun kautta ollut selvää, että valtion rahoittamat, muka kansanvaltaiset, demokraattiset 18 valtionhallintoa ovat vain perustuslaillista bluffia. Bluffia itsehallinnolle on myös Kokoomus, alivaltiosihteeri Tuomas Pöysti puhuessaan ”strategisista asioista”, jotka valtioneuvosto voi päättää ohi perustuslaissa säädetyn kansanvallan ja asukkaitten itsehallinnon maakunnissa.

    Kuinka sote- ja valtionaluehallinnon lainsäädäntö pysyy perustuslaillisena sitten, kun ”tilapäinen” valtion rahoitus muutetaan perustuslain tarkoittamaksi maakuntien verotusoikeudeksi?

    ”Tilapäisyydellä” kierretään perustuslakia ja asukkaitten itsehallintoa. ”Toimitusjohtaja” Sipilän tarkoituksena on tehdä muutaman ministerin päätöksillä päivystyssairaaloiden leikkaukset, samoin kuntien palvelujen investointien leikkaukset ohi perustuslaillisen demokraattisen kansanvallan; kansanvalta on korvattu Oy Suomi Ab:n kokoomusmielisellä toimitusjohtajalla. Jos Kepu olisi oppositiossa vastaavassa tilanteessa, niin kuntien huuto olisi korvia huumaavaa.

    Kuinka perustuslakivaliokunta ottaa kantaa tavallisiin lakeihin, jotka perustuvat perustuslakiongelmaiseen ”tilapäiseen” rahoitusmalliin – könttärahoitukseen, josssa ei ole läpinäkyväti rahoitusperiaatetta? Rahoitusperiaate halutaan häivyttää valinnanvapausmallin vaatimien miljardien suuntaamiseksi yksityiseen sote-bisnekseen suurissa kaupungeissa. Perustuslakivaliokunnan arvovalta on kovimmalla koetuksella koko Suomen historian aikana!

    Kokoomuksen Paula Risikko ajaa prosenttiperiaatetta perustuslakiin:

    – Valinnanvapaus tulee olemaan riskialtista, jopa konkurssi-sote-yhtiöitä suurissa kaupungeissa.

    – Kerrotaan, että kokoomuslainen sote-johtaja Helsingissä lakkutti julkisen terveysaseman, kun rinnalle tuli sote-pörssiyhtiön toimipiste. Asialle ei ole vahvistusta, mutta kokoomukselle tyypillistä se on.

    Riskolle riittää, että jokin prosenttiluku suomalisista saa valinnavapausmallin. Harvaan asuttujen alueiden rahoitus rapautuu, vaikka perustuslaista johdettu rahoitusperiaate ja valtionosuusjärjestelmä edellyyttä aivan muuta. Kokoomus on valmis lisäämään ”könttärahoitusta” yksityisten sote-bisnesten eduksi. Kokoomuksen politiikkaan on kuulunut mm. Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin alasajo erilaisilla ”isäntäkuntademokratioilla”.

    Perustuslaki ei lähde liikkeelle Riskon prosenttiperiaatteessta, eikä kokoomuksen tavasta häivyttää rahoituperiaate ja valtionosuusjärjestelmä valtion rahoittamassa sotessa, joka ei edusta perustuslain tarkoittamaa kansanvaltaista itsehallintoa, eikä yhdenvertaisuusperiaatteita.

    Suomi on suljettuna seuraavat kaksi kuukautta,

  3. Juha Sipilän poliittista kähmintää vakavalla asialla sanoo:

    Tunteeko ruotsalainen Matts Brommels Suomen perustuslain?

    Miksi pääministeri ei ole perustanut parlamentaarista työryhmää, vaikka sitä on edellytetty?

    Ruotsissa on maakuntavero, kuten Suomessakin tulee olla valtiosääntöasiantuntijoiden julkisuudessa esittämien kannanottojen mukaan.

    Matts Brommels ei nähtävästi tee eroa Ruotsin perustuslain ja Suomen rahoitusperiaatteen välillä.

    Matts Brommelsin esitykset ovat ristiriidassa ei pelkästään Suomen perustuslain kanssa, mutta myös Ruotsin perustuslain kanssa.

    Turun Sanomat verkossa 5.3.2016, ”Soteselvittäjä Brommels hylkäisi maakuntaveron soten yhteydessä”:

    ”Soten valinnanvapautta selvittäneen selvityshenkilötyöryhmän puheenjohtaja, professori Mats Brommels hylkäisi maakuntaverovaihtoehdon kokonaan soten yhteydessä.

    –  Se olisi kaikkein viisain ratkaisu. Erityisesti valinnanvapauden kannalta vahva valtionohjaus olisi erittäin tärkeää ja kaikkein vahvimmillaan se on silloin, kun se tapahtuu rahoituksen kautta, Brommels sanoi kokoomuksen puheenjohtajapäivillä Hämeenlinnassa STT:lle.”

    Edelleen samassa TS:n jutussa alivaltiosihteeri Tuomas Pöysti:

    ”Sote-uudistuksen projektinjohtaja Tuomas Pöystin mielestä maakuntaveroa voisi harkita tarkoin myöhemmin, mutta ei ensivaiheessa.”

    PERUSTUSLAKIVALIOKUNTA

    Miksi 600 sivua lakitekstiä kirjoitetaan, kun perustuslain ja valtiosääntöasiantuntijoiden rahoitusmalli sivuutetaan vain alivaltiosihteerin mielipiteellä?

    Eikö ole hallintolain ja harkintavallan vastaista säätää lakeja tietoisesti perustuslakiongelmaisesti?

    Perustuslakivaliokunta joutuu outoon tilanteeseen, kun pääministeri Juha Sipilän (kesk.) hallituksen lakitekstiä on 600 sivua. Pitävätkö hallituspuolueet Suomen parlamenttia, muita puolueita ja perustuslakivaliokuntaa pilkkanaan? Siltä näyttää.

    Kaikki on lakipykälät on säädetty vuosikymmeniä kestäväksi valinnanvapausmalliksi, jonka ydin on Brommelsin mukaan Suomessa valtiorahoitteisuus. Tekeekö ruotsalainen professori poliittista ohjausta Suomessa ohi kansanvallan ja parlamentarismin?

    Alivaltiosihteeri Pöysti ei ole esittänyt julkisuudessa mitään kuinka ”tilapäinen valtion rahoittamat” 18 valtionhallintoa puretaan, ja milloin!

    Onko Pöysti tarkoitus loukata kuntia ja perustuslaillisesti itsehallinnollisia kuntien ja maakuntien asukkaita sekä perustuslakivaliokuntaa, kun 600 sivua tavallista lainsäädäntöä lähteen lausuntokierrokselle kuntiin?

    Kokoomuksen on lopetettava valinnanvapaudella lypsäminen ja vatulointi!

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*