Robotit marssivat palvelukeskuksiin
Rutiinihommat annetaan roboteille ja taloushallinnon ammattilaisten tietotaito suunnataan vaativiin työtehtäviin. Siinä kuntien taloushallinnon tuottavuusloikka lyhyesti ilmaistuna.
Kuusi kuntien omistamaa talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskusta yhdistävät voimansa ohjelmistorobotiikan mahdollisuuksia pilotoitavassa hankkeessa. Tähtien Sodasta tuttuja robotteja ei ole tarkoitus istuttaa näyttöpäätteiden ääreen, vaan ohjelmistorobotit toimivat tietokoneissa ja hoitavat rutiininomaisia leikkaa-, liimaa-, tallenna-, tarkasta- ja lähetä-tehtäviä.
-Taloushallintoon liittyvät rutiinitehtävät voidaan robotisoida. Esimerkiksi ostolaskut ja palkkalaskenta ovat asioita, joita ohjelmistorobotit jo pilottikohteissa hoitavat, kertoo Olli Ainasvuori pilottihanketta konsultoivasta Fasilica Oy:sta.
Silmänräpäyksessä ei ohjelmistorobottikaan pysty tiliöintejä ja ohjelmien avaamisia tekemään. Jos taloushallinnon ammattilaisen työtahti on ostolaskujen käsittelyssä 15–20 laskua tunnissa, niin nykyiset ohjelmistorobotit tekevät työtä nelinkertaisella nopeudella ympäri vuorokauden.
Ammattilaisia tarvitaan
Vaikka robottien avulla tuottavuusloikkaa pystytään pomppimaan, niin täysin ihmisiä eivät viisaatkaan robotit korvaa.
-Kun robotti on yön ajan käsitellyt esimerkiksi ostolaskuja, niin aamulla työntekijää on odottamassa ne tapaukset, joita ei robotti ole voinut automaattisesti käsitellä. Ihmisten työpanos voidaan suunnata näihin vaativiin työtehtäviin, eikä rutiininomaiseen naputteluun, Ainasvuori toteaa.
Palvelukeskusten hankkeessa kerätään yhteisesti tietotaitoa ja kokemuksia ohjelmistoroboteista. Tavoitteena on, että hankkeen osallistujat saavat tietoa omiin prosessikehityshankkeisiinsa ja voivat joko yhdessä tai erikseen pilotoida mallinnettuja robotisointikohteita. Lisäksi osallistujilla on hankkeen jälkeen eväät joko yksin tai yhdessä käynnistää ohjelmistorobottien hankintaprosessi.
-Suurin taloudellinen hyöty roboteista tulee suurten tietomassojen käsittelyssä.Tässä vaiheessa robotit eivät tee tulkintoja, vaan kyse on puhtaasti rutiinien hoidosta, painottaa Olli Ainasvuori.
Palvelukeskuksista hankkeessa ovat mukana Etelä-Karjalassa palveleva Saita Oy, Pohjois-Suomessa toimiva Monetra Oy, Kuopion seudun Kuhilas Oy, Päijät-Hämeen Calpro Oy ja valtakunnalliset KuntaPro Oy ja Kunnan Taitoa Oy.
Nopeasti tuloksia
Monetrassa ohjelmistorobotteihin liittyvää kehitystyötä tehdään laajalla rintamalla omin voimin ja eri yhteistyökumppanien kanssa.
-Olemme parhaillaan ottamassa ohjelmistorobotteja käyttöön. Etenemme nopeasti ja tavoitteena on saada tuloksia jo tänä vuonna. Robotit tulevat hoitamaan palkanlaskuun, osto- ja myyntilaskuihin liittyviä rutiininomaisia tarkastuksia, kertoo toimitusjohtaja Päivi Pitkänen.
Myös Pitkänen korostaa, etteivät robotit syrjäytä ihmistä taloushallinnon pyörittämisessä.
-Ohjelmistorobotit tekevät rutiininomaisia tarkastuksia. Kun ne huomaavat virheen, niin työ siirtyy taloushallinnon ammattilaisen hoidettavaksi. Saamme tätä kautta vähennettyä rutiininomaisia tehtäviä ja ammattilaiset voivat suunnata työpanoksensa tärkeämpiin asioihin. Myös robotiikan hoitaminen tuo lisätehtäviä ihmiselle, Päivi Pitkänen toteaa.