Kelan pääjohtaja Elli Aaltonen on vakuuttunut siitä, että huhtikuussa Kela-kriisi on selätetty. (Kuva: Seppo Haavisto)

Huhtikuu on se ajankohta, jolloin Kela on onnistunut purkamaan ruuhkan perustoimeentulohakemuksissa. Toimeentuloasiakkaiden määrä ei Kelan pääjohtaja Elli Aaltosen mukaan ollut yllätys, mutta hakemusten päätöksentekoon ja niiden toimeenpanoon kuluva aika on yllättänyt.

-Päätösten täytäntöönpanoon kuluva aika on ollut yllätys, vahvisti Elli Aaltonen.

Aaltosen mukaan Kela panostaa täysillä kriisin hoitoon monella eri tasolla. Ylitöitä tehdään aamuisin, iltaisin ja viikonloppuisin. Vuosilomia on rajoitettu. Lisärekrytointien ansiosta etuuskäsittelijöiden määrä nousee 750 henkilöstä 1050 työntekijään.

-Huhtikuussa meillä on tilanne, jolloin tämä kaikki on normalisoitunut. Ruuhkan purkamiseksi tehtyjä määräaikaisia rekrytointeja kuitenkin jatketaan syys-joulukuulle saakka, jotta saamme varmasti asiat hoidettua, Elli Aaltonen lupasi.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Joka tapauksessa Aaltosella on vahva usko siihen, että hommat tulee hoidettua jatkossa.

-Kela kyllä hoitaa tämän, Elli Aaltonen vakuutti tiedotustilaisuudessa.

Laki esti tiedonkulun

Tietosuojalaki ja vahva yksilösuoja nousivat esiin usean kertaan, kun Kelan järjestämässä tiedotustilaisuudessa perattiin perustoimeentulokriisin syntyä.

-Tietosuojalain takia emme saaneet asiakkaista mitään tietoa kunnista ennakkoon. Jouduimme ottamaan vastaan kaikki asiakkaat uusina asiakkaina. Tämä on vienyt paljon aikaa, pääjohtaja Elli Aaltonen valaisi ongelmien taustoja.

Kela on alkuvuoden aikana ottanut vastaan noin 300 000 hakemusta perustoimeentulosta. Verkkohakemuksia näistä on ollut hieman yli puolet. Jatkohakemusten osalta verkkohakemusten osuus on kaksi kolmannesta.

Kunnilla on merkittävä rooli ongelmien ratkaisemissa. Aiemmin tällä viikolla Kela vetosi kuntiin, että kriisitilanteen hoitamiseksi kunnissa käytettäisiin mahdollisuutta myöntää asiakkaille ennalta ehkäisevää toimeentulotukea pahimman yli pääsemiseksi.

-Osa kunnista on käyttänyt sitä runsaasti, mutta osa kunnista vähemmän. Siinä tulee esiin kuntien erot käytännöissä, Aaltonen arvioi.

Päätöksiä yhtenäisiksi

Kuntien erilaiset toimintamallit laittavatkin Elli Aaltosen mukaan kansalaiset eriarvoiseen asemaan. Perustoimeentulotuen siirto Kelalle takaa periaatteessa kansalaisille samanlaiset oikeudet paikkakunnasta riippumatta.

-Yhdenmukaisuus tulee olemaan se, mitä tällä muutoksella on haettu. Tähän saakka kunnissa on ollut asioiden hoidossa perin erilaisia käytäntöjä.

Myös koko toimeentulopaketin siirtyminen tulevina vuosina Kelan hoidettavaksi on keskusteluissa ollut esillä.

-Onko tämä toimeentulotuen kahtiajako asiakkaan kannalta hyvä? Kokonainen ehyt paketti voisi olla asiakkaan etu. Mutta tuo siirto vaatii kyllä sosiaalityön lisäosaamista meillä. Kun päästään tästä tilanteesta yli, niin sitä kannattaa miettiä.

-Samalla kannattaa miettiä toimeentulotukea laajemmin. Meillä on tällä hetkellä viimesijaisen turvan piirissä 300 000 ihmistä, Elli Aaltonen pohti tiedotustilaisuudessa.

Aiheesta aiemmin:

Kela huutaa kuntia apuun toimeentulotukikriisin hoidossa

Kourallinen kuntia vastannut Kelalle

Turussa kaivataan ministeriön ohjeistusta Kela-kriisiin

Tylyjä terveisiä Kotkasta – ei täältä repeä väkeä Kelalle apuun

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Aaltonen voisi tunnustaa ettei oikein ollut johtajuus hallussa ja tehdä tietyt toimenpiteet. Veronmaksajien piikkiin menee tämänkin johtajan sähellykset, Mistä näitä huonoja johtajia tähän maahan riittää.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*