Pöysti esittelee soten ”katastrofiteorian” ja ”kaikista pahimman skenaarion”
- Isojen asioiden paketoiminen samaan aikatauluun ja pakettiin ei helpota toimeenpanoa, sanoo Tuomas Pöysti. (Kuva: Liisa Takala)
Sote- ja maakuntalakipaketin käsittely alkoi tiistaina eduskunnassa pahasti myöhässä alustavasta hallituksen aikataulusta. Uudistuksen projektijohtaja, alivaltiosihteeri Tuomas Pöysti esittelee Kuntalehden haastattelussa kaksi mahdollista uhkakuvaa, jos lakipakettia ei saada kevätistuntokauden loppuun mennessä käsiteltyä.
– Kaikista pahin skenaario on se, että (eduskunnan) puhemiehistö katsoo, että asia on niin tärkeä, että käsittelyä jatketaan juhannuksen jälkeen niin kauan, että tulee valmista eikä sitten tulekaan, hän sanoo.
Pöystin mukaan ”realistinen katastrofiteoria” on se, että jos eduskunnan käsittely ei valmistu ajallaan, se jatkuu lomien jälkeen elo–syyskuussa. Näin toiminnan käynnistämistä valmistelevan väliaikaishallinnon aloitus siirtyisi heinäkuun alusta syksyyn.
– Se heikentäisi tietysti huomattavasti toimeenpanoa, hän sanoo.
Hallituksen esityksen mukaan soten järjestäminen pitäisi siirtyä uusille maakunnille vuoden 2019 alussa.
Ongelmia tuottaa myös valinnanvapauslaki, jonka luonnos on lausuntokierroksella.
Pöysti tähdentää, että lakikokonaisuutta valinnanvapauslakineen ei tarvitsisi käsitellä eduskunnassa samaan aikaan. Tätä hallitus kuitenkin ajaa.
– Isojen asioiden paketoiminen samaan aikatauluun ja pakettiin ei helpota toimeenpanoa.
Pöysti itse vakuuttaa haastattelussa, että hän haluaa olla mukana hoitamassa uudistuksen maaliin. Hän on kuitenkin yksi yhdeksästä oikeuskanslerin virkaan hakeneista.
Lue Pöystin koko haastattelu torstaina ilmestyvästä Kuntalehdestä 3/2017.
Alivaltiosihteeri Pöysti esittää hyvin huomionarvoisia näkökohtia. Samoin asiantuntijaprofessorit ovat äskettäin esittäneet sellaisia faktoja, että niiden sanoman äärelle tulisi pysähtyä ja opiskella tarkkaan, mitä näissä mielipietissä halutaan viestittää.
Kysymys on niin suurista jo jokaista koskettavista asioista, ei todellakaan pidä hötkyillä.
Nyt pelkään, ilman asioihin paneutumista ei pidä edetä. Kansakoulun 1.luokalla opetettiin: ” Tärkeä on tämä säe, älä kulje, ellet näe”. Tässä ohje soteuudistukseen.
Pöysti ei ole ollenkaan huolissaan siitä mitä uudistus ihmisille merkitsee. Hän on huolissaan ainoastaan aikataulusta . Siis byrokraatin huolia..
Tässä lakipaketissa ei ole mitään, minkä takia uudistusta pitäisi alkaa eduskunnassa viivyttelemään ja muuttamaan.
Kiteyttynä nyt annetussa lakipaketissa sote siirretään maakuntien vastuulle. Maakuntien ja kuntien rahoitusta on sorvattu niin, että niillä päästään hyvin eteenpäin. Sitten on tehtävien jakamisesta / sopimisesta valtion, kuntien ja maakuntien välillä ja loput hyvinkin teknisiä asioita kuten esim. maakuntavaaleista, maakuntajakolaista, vaalirahalaista yms..
On valitettavaa, että julkisessa keskustelussa puurot ja vellit ovat menneet pahasti sekaisin.
Kiistelyn ja arvostelun kohteena olevista asioista sairaaloiden työnjaosta on päätetty aina ja ikuisesti valtioneuvoston asetuksella ja valinnanvapaudesta tullaan säätämään oma erillislaki. Ei niitä pidä sotkea nyt annettuun lakipakettiin ja käyttää tekosyynä viivyttelyyn.
Suomi tarvitsee sote-uudistuksen ja on kaikkien kannalta parempi, ettei sitä aleta viivyttelemään, jolla luotaisiin vain epävarmuutta ja möhlittäisiin koko uudistus.
Minua huolestuttaa taas se, että soteyhtiöt rahoitetaan julkisilla varoilla, jolloin myös kuntien talous heikkenee. Hakekoon rahoituksensa markkinoilta ja toimikoon markkinoiden ehdoilla, julkisten toimijoiden sotetuottamista taas olisi tehostettava.Pelkään , että velanotto kasvaa Sipilän mallilla.
Kaikista pahin skenaario on se, jos sote toteutuu!
Tästä mallista ei valitettavasti tule sellaista, että se takaisi yhdenvertaisen hoitoon pääsyn asuinpaikasta riippumatta. Vaihtoehto, jossa valtio olisi palvelujen järjestäjä ja Kela rahoittaja, on kokonaan sivuutettu. Se jää kuitenkin ainoaksi vaihtoehdoksi kun tämä on kuopattu kuten edellinenkin.