Digitalisaatiohuuma – miten siihen pitäisi suhtautua?
Moni on ihmeissään, moni ehkä vastustelee, ja osa on innoissaan – mutta mistä? Onko tämä jotain hypetystä, vai aito asia? Lyhyt blogiteksti ei digitalisaatiohuuman purkamiseen riitä, mutta pari ajatusta mielelläni kirjaan tästä aihepiiristä.
Viimeksi tällä viikolla kuuntelin Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus TIEKEn järjestämässä seminaarissa tulevaisuustutkija Ilkka Halavan puheenvuoroa, jossa hän kutsui digitalisaatiota vähintään yhtä suureksi muutokseksi kuin sähkön käyttöönotto. Allekirjoitan ajatuksen: kaikki se äly, jota meillä on jo nyt mukanamme niin työelämässä kuin arjen asioissa, mahdollistaa enemmän kuin pystymme edes kuvittelemaan.
Nyt hahmotamme sen, että kotona on, sinne hankitaan ja sinne on vietävissä paljon teknologiaa, joka helpottaa niin ikäihmistä kuin tavallista perhearkea. Tiedämme, että suomalaisilla on paljon mobiililaitteita, ja esimerkiksi puhelimista jo 60 prosenttia on älypuhelimia. Kansalaiset toimivat kuluttajina globaalisti verkkokaupoissa jne.
Digitalisaatio on täällä. Se etenee arjessa ilman huumaakin, huomaamattomasti. Hahmotamme kyllä tämän ja tiedostamme, että se on vasta alkua, mutta hyödynnämmekö tiedon täysimittaisesti? Sitä voi varmasti jokainen palvelujen kehittäjiäkin miettiä.
Kuntakenttää ja julkista sektoria syytetään aina joskus siitä, että ne eivät vastaa ajan kehityskulkuun. Olen eri mieltä. Kunnat ovat hyödyntäneet tieto- ja viestintäteknologiaa jo 1960-luvulta lähtien. Joissain sähköisissä palveluissa julkisen hallinnon rajatkin on kuntien ja valtion välillä jossain mielessä ylitetty jo kauan sitten. Erilaiset, kunnista riippumattomatkin yhteentoimivuusongelmat ovat hidastaneet kehitystä, mutta osaamispohjaa löytyy kunnista myös tämän uuden aikakauden vastaanottamiseen.
Luulen kuitenkin, että ilman aktiivista kehityksen haltuunottoa, hyödyntämisen tahtotilaa ja uudenlaisen toimintaympäristön mahdollisuuksien ymmärtämistä ei evoluutio tule tapahtumaan ainakaan kivuttomasti.
Oli digitalisaatio hypetystä, huumaa tai arkea, niin eteenpäin mennään kaikesta huolimatta. Digitalisaatio ei ainakaan ihan heti poista sitä, että kuntalaisille tuotetaan palveluita. On kuitenkin selvää, että uudella aikakaudella se on mahdollista tehdä entistä asiakaslähtöisemmin.
Tanja Rantanen
Kirjoittaja on Kuntaliiton kehityspäällikkö.
Kirjoitus on alun perin julkaistu Kuntaliiton blogissa 13.11.