Uudistettu Suomi.fi-verkkopalvelu on avattu kansalaisten käyttöön. Palvelun avulla kansalainen voi muun muassa tarkistaa omat tietonsa eri viranomaisten rekistereistä ja asioida useiden julkisen hallinnon toimijoiden palveluissa yhdellä kirjautumisella. Tulevaisuudessa palvelun avulla voi myös vastaanottaa viranomaisviestejä sähköisesti ja valtuuttaa toisen henkilön asioimaan puolestaan.

Kansalaisten ja yritysten käytössä on nyt aikaisempaa laajempi ja monipuolisempi palvelukokonaisuus, josta löytyvät kootusti julkisen hallinnon palvelut ja asiointikanavat.

– Jos kansalainen ei esimerkiksi tiedä, minkä viranomaisen kanssa hänen tulisi asiansa hoitaa, Suomi.fi-verkkopalvelu ohjaa oikean tahon luo, hankepäällikkö Jani Ruuskanen sanoo Väestörekisterikeskuksen tiedotteessa.

Palvelu tarjoaa tietoa elämäntilanteisiin, joihin usein liittyy asiointia eri viranomaisten kanssa, kuten lapsen syntymä, avioero, työttömäksi jääminen tai läheisen kuolema.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Kirjautumalla palveluun käyttäjä voi käydä tarkistamassa omia tietojaan useista viranomaisten rekistereistä – esimerkiksi väestötietojärjestelmästä, ajoneuvo- ja venerekistereistä sekä kaupparekisteristä. Samalla kirjautumisella voi myös siirtyä asioimaan useiden eri julkisen hallinnon toimijoiden asiointipalveluissa.

Viranomaisposti muuttuu sähköiseksi

Palvelu tulee loppuvuoden aikana laajenemaan merkittävästi.

– Ensimmäinen julkaistava versio on ikään kuin puun runko, joka kasvaa ja tuuheutuu, kun yhä useampi organisaatio liittää palvelunsa mukaan Suomi.fi:hin, kertoo Ruuskanen.

Yksi merkittävimmistä uusista palveluista on Suomi.fi-viestit, jonka avulla kansalainen voi tulevaisuudessa vastaanottaa eri viranomaisten lähettämät postit sähköisessä muodossa. Viestit voivat olla esimerkiksi päätöksiä, ohjeita ja tiedoksiantoja. Suomi.fi-viestit korvaa vaiheittain paperipostin.

– Ne henkilöt, jotka eivät halua tai pysty vastaanottamaan viranomaispostia sähköisesti, saavat postit jatkossakin paperimuodossa, kertoo Väestörekisterikeskuksen digitaalisten palvelujen johtaja Janne Viskari.

Vuoden loppuun mennessä Suomi.fi:n kautta voi myös valtuuttaa toisen henkilön asioimaan puolestaan.

– Kansalainen voi esimerkiksi hoitaa asioita ikääntyneiden vanhempiensa puolesta tai valtuuttaa oman luottohenkilön hoitamaan asioitaan ulkomaanmatkan ajaksi, Viskari havainnollistaa.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*