Rehtorit: Syrjäytymiskehitys pysäytettävä
Nykypäivän koulua ei pidä arvioida vuosikymmenten takaisten omien kokemusten mukaan, huomauttavat Suomen rehtorit.
Rehtorit kaipaavat tositoimia syrjäytymiskehityksen pysäyttämiseksi, malttia koulunuudistamiseen sekä pitkäjänteisyyttä rahoituksessa poppakonstien sijaan.
Suomen Rehtorit ry varoittaa syksyisin aktivoituvassa koulukeskustelussa kaivelemasta vuosikymmenten takaisia muistoja siitä, millainen koulu ennen oli. Järjestö muistuttaa koulun nopeasta muutosprosessista.
Vaikka rehtorit järjestön mukaan näkevät koulun ja opetuksen kehityksen pääosin myönteisessä valossa, esille nostettavia ongelmiakin on.
Rehtorit näkevät järjestön mukaan työssään selvästi, ettei tukea ole aina riittävästi saatavilla kaikille sitä tarvitseville oppilaille ja opiskelijoille. Koulua ympäröivän yhteiskunnan ongelmat näkyvät myös oppilaitosten arjessa.
Tasa-arvon periaate vaikeuksissa
Rehtorikyselyt ovat tuoneet esiin, että luottamus koulutuksen tasa-arvon periaatteen ohjaavaan vaikutukseen on oppilaitosten johtajien kokemusten mukaan laskenut.
– Emme kaipaa enää lisää huolestuneita puheenvuoroja kasvavasta syrjäytymisongelmasta emmekä koulujen eriytymiskehityksestä. Kouluväki tietää kyllä tämän työnsä perusteella. Näiden sijaan tarvitsemme pitkäjänteistä toimintaa kehityksen pysäyttämiseksi, sanoo Suomen rehtoreiden puheenjohtaja Antti Ikonen.
Malttia uudistuksiin ja vakautta rahoitukseen
Järjestö kaipaa koulutuksen uudistamiseen malttia ja kentän kuulemista alusta asti.
– Ideoiden kypsyttelyyn on syytä ottaa mukaan heti alusta alkaen kouluissa työskentelevät ammattilaiset mukaan, sillä pysyvä ja tuloksia tuottava muutos edellyttää kaikilta sitoutumista onnistuakseen.
– Poppakonstien ja pikaohjelmien sijaan huomio on kiinnitettävä koulutuksen perusrahoituksen turvaamiseen liki vuosikymmenen kestäneiden leikkausten jälkeen, sanoo Ikonen.