Helsinki hakee ytyä viestintään - markkinointi ja brändityö viestinnän kanssa uuteen osastoon
Helsinki haluaa uuden strategian mukaisesti markkinoinnin ja viestinnän lähemmäs konsernijohtoa. (Kuva: Ville Miettinen)
Helsinki aikoo organisoida kaupunginkanslian uudestaan tukemaan nykyistä paremmin kaupungin strategiaa, joka hyväksyttiin syksyllä. Osana uudistusta suunnitellaan uuden viestintäosaston perustamista. Osaston johtoon on tarkoitus pestata viestintäjohtaja. Kaupunginhallitus saa asian käsittelyynsä ensi maanantaina.
Uudistuksessa tietohallinto on tarkoitus yhdistää talous- ja suunnitteluosastoon ja oikeuspalveluiden yhdistäminen hallinto-osastoon. Uudessa rakenteessa olisi viisi osastoa nykyisten kuuden sijaan.
”Viestintäosasto muodostetaan viestinnän ja osallisuuden toiminnoista elinkeino-osastolta viestintäosastolle siirretään brändityö ja kaupunkimarkkinointi sekä hallinto-osastolta vieraanvaraisuuteen liittyvät toiminnot”, kokouksen esityslistassa todetaan.
Kansliapäällikkö Sami Sarvilinnan mukaan kyse on viestinnän, kaupungin edunvalvonnan ja markkinointitoiminnan järjestämisestä paremmaksi.
Nykyisellään Helsingin viestintä toimii tietotekniikan ja viestinnän osaston alla, eikä kaupungilla ole varsinaista viestintäjohtajaa.
Sarvilinnan esittelytekstin mukaan uusi kaupunkistrategia ja sen tavoitteiden saavuttaminen vaativat viestinnän, markkinoinnin, kaupungin brändin johtamisen ja kansainvälisen toiminnan entistä läheisempiä yhteisiä toimintoja. Viestintä, markkinointi ja brändin johtaminen ovat strategisia kokonaisuuksia. Ne ovat merkittävässä roolissa kehitettäessä kaupungin vaikuttavuutta, kilpailukykyä ja elinvoimaisuutta yhä kilpailluimmilla markkinoilla.
Aiemmin torstaina pormestari Jan Vapaavuori kertoi, että Helsinki pestaa digitalisaatiojohtajan visioimaan kaupungin yritystä nousta ”maailman toimivimmaksi kaupungiksi”.
Kaupunkimarkkinoinnin, kaupungin brändinhallinnan ja vieraanvaraisuuspalveluiden yhdistämisen samaan osastoon viestinnän kanssa katsotaan mahdollistavan Helsingin kotimaisen ja kansainvälisen tunnettuuden ja vetovoiman johdonmukaisen rakentamisen strategisella tasolla.
Sarvilinna muistuttaa, että brändityö ei suinkaan ala nollasta, vaan sitä on tehty jo vuosia.
– Voisi sanoa että työ terävöityy entisestään ja brändiajattelun ajaminen kaupunikokonaisuuteen ja kaikkiin toimintoihin tulee olemaan viestintäosaston ja johtajan tärkeä tehtävä, Sarvilinna sanoo Kuntalehdelle.
Kaupunginkanslian henkilöstömäärään uudistuksella ei Sarvilinnan mukaan ole vaikutusta.
– Nykyisen tietotekniikka- ja viestintäosaston päällikön virka on täyttämättä. On tarkoitus että osastopäällikön tehtävä nimetään uudestaan ja siitä tulee viestintäjohtajan tehtävä. Laitamme aikanaan viestintäjohtajan viran hakuun.
Jos esitys menee päätöksenteossa läpi, uudella organisaatiomallilla on tarkoitus aloittaa kesäkuun alussa.
Päivitys 31.1.: Hallintosäännön muutos organisaatiouudistusta varten jäi kaupunginhallituksessa pöydälle 29.1., ja asian käsittely jatkuu seuraavassa kokouksessa.