Rautavaaran asukkaita aletaan tiedottaa Facebookissa.

Samalla kun kuntajohtajat hiovat henkilökohtaisia some-strategioitaan huippuunsa, Pohjois-Savon Rautavaara on päättänyt perustaa kunnalle omat Facebook-sivut.

Pohjois-Savon 18 kunnasta neljällä ei ole virallista sosiaalisen median kanavaa. Niistä yksi on ollut Rautavaara.

Miksei Rautavaara ole perustanut Facebook-tiliä aiemmin, kunnanjohtaja Unto Murto?

– No ei ole aiemmin ollut tällaista kunnanjohtajaa.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



– Tämä lähti liikkeelle kunnanjohtajan blogista, jossa on jo toista sataa kirjoitusta. Lehdet kirjoittavat, mitä kirjoittavat. Kyllästyin siihen ja perustin blogin, Murto sanoo.

”Monessa kunnassa ollaan valovuosien päässä”

Rautavaaran kunnanhallitus päätti 29. tammikuuta kunnanjohtajan aloitteesta kunnan virallisen sosiaalisen median kanavan avaamisesta. Perusteena on kunnan markkinointi ja tapahtumailmoittelu.

– Facebookin avulla saamme kuntalaiset yhdistettyä. Se on tarkoitettu yhteisöllisyyteen ja kotiseutuylpeyden vahvistamiseen, Murto sanoo.

Lisäksi kuntalaisia halutaan kannustaa käyttämään yli 5 miljoonan euron hintaista laajakaistaverkkoa, johon kunta on investoinut.

– Meidän kunnassa laajakaistahanke kaikille on toteutunut. Monessa suomalaisessa kunnassa ollaan vielä valovuosien päässä. Ne lähettelevät savumerkkejä siellä, Murto sanoo.

Ensimmäinen askel Rautavaaran matkalla sosiaaliseen mediaan on ict-asiantuntijan laatima sosiaalisen median toimintaohje. Facebook-sivua päivitetään talkoovoimin.

Tähän asti kunnan tiedotus on hoidettu sähköpostin, lehdistön ja kunnan kotisivujen välityksellä. Sähköpostitiedotuksesta vastaa kunnanjohtaja, joka hoitaa oman virkansa lisäksi hallintojohtajan tehtävää.

Kunnan tuleva virallinen sivu keskittyy tiedottamaan päätöksistä kuntalaisille ja markkinoimaan kuntaa ulospäin. Murron mukaan Facebook on hyvä kanava mainostaa esimerkiksi kirkonkylän keskustaa, jossa on 12 tonttia kunnanjohtajan suunnittelemille Unto-taloille.

– Halvin talo on 35 neliötä ja maksaa 64 000 euroa. Sillä ei saa Helsingistä mitään, Murto sanoo.

Some-viestintään otetaan mallia muilta kunnilta, esimerkiksi Vieremältä.

Kuntalaisille some-opetusta

Toki Rautavaara on jo ollut sosiaalisessa mediassa jo ennen virallisen Facebook-tilin perustamispäätöstä. Kuntalaisten Rautavaara-ryhmässä on yli 2000 jäsentä, vaikka kuntalaisia on vain 1689.

Lisäksi Unto Murto on perustanut sivustolle kolme Rautavaaran kehittämisryhmää, joissa ajetaan lukion, lentokeskuksen ja Paljakan kehittämistä.

– Kuntaliitto on kehottanut kuntajohtajia menemään mukaan some-maailmaan ja minä olen mennyt, Murto sanoo.

Useampi kuin joka kolmas rautavaaralaisista on yli 65-vuotias. Jotta hekin pääsisivät käyttämään verkon palveluita, kunta on järjestänyt senioireille kansanopistossa tietoteknistä koulutusta.

Nyt ohjelmistoon on lisättävä Facebookin käyttö.

Muita some-kanavia kunnalle ei toistaiseksi olla suunnittelemassa.

– Pienillä askelilla kohti tulevaisuutta, Murto sanoo.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*